Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör ni Era stekar?

  • MatAnders 26 april 2011

    Jag är uppvuxen med stek i gjutjärns gryta väl brynt kryddad med salt och peppar och gärna vitlöks klyftor instuckna (lamm) och hela tiden påspädd med köttbuljong gärna med ca 2 dl kokt kaffe med en skvätt grädde i för att göra god gräddsås på. Sen e favoriten att dagen efter att krydda upp den med cayennepeppar och kanske lite mer soja och äta med kokt ris till, hur gillar ni Er stek?

  • Gnurf 26 april 2011

    Jag kör ofta med en uppskuren stek som jag fyller med ett kryddsmör eller en kryddpasta, därefter binder jag ihop den med bindgarn, bryner runt om, i med stektermometer å så får den gå klart i ugnen. Har man väl lärt sig momentet med uppskärningen (med filékniv) så går det geschwinnt och man får en mör smakrik stek som kryddas "inifrån". Om du menar kryddor så använder jag mig ofta av klassikern vitlök/chili/ingefära och olika örtkryddor (beroende på vilken smak jag känner mig sugen på) men även vanlig chilisås, olika currypastes, worchestersauce, HP sauce, fisksås, oystersauce osv när jag fyller med en kryddpasta.

    Resterna blir det oftast wok av...{male-fighter2}

  • safir74 26 april 2011

    Sen jag upptäckte lergryta så kör jag numera stekarna i en sådan. Låg värme och under lång tid..några timmar sådära. Kryddar med örtsalt, grillkrydda och mörk oxfond med rödvin....smarr.

    Men det händer att jag gör porterstek och den kokar jag i en kastrull på spisen efter att steken har legat i all "marinad" (porter, vitlök, svartvinbärsjuice etc) över natten i kyl. Resterna av den senaste portersteken tärnade jag upp och använde i pytt i panna. Oj, snacka om goood pytt i panna det blev den gången {eat}

    Nästa projekt blir att göra pulled beef (som pulled pork fast med nötkött) :

    http://kryddburken.se/?s=pulled+beef

  • MosterNettan 27 april 2011

    Sök på "stek" här på Matklubben, du får 22191 recept.

  • Bianca 27 april 2011

    En tjälknöl brukar jag göra. Köper ofta köttet när det är billigt och fryser det. Efter tillagning i ugn med efterföljande saltlake blir den helt perfekt i tunna skivor i skärmaskin. Passar både som middag med en potatisgratäng och smörgåspålägg. Tycker jag iallafall!! (Y)

  • Lenkan 27 april 2011

    Min favorit är skinkstek i ugn.
    Gnider in steken med senap, salt, vitlökspulver och svartpeppar och strör över rosmarin.
    In i ugnen på 175 grader tills den är färdig bara.
    Älskar det söt/starka knapriga skalet som steken får, är det liiite bränt på nåt hörn så brukar det ryka av och rätt in i munnen {jump}

  • irrevirre 27 april 2011

    Jag tycker porterstek är så gott så gott såååååå gott.

  • Okänd 27 april 2011

    När jag steker stek i gryta så lägger jag i morötter som får koka med den sista timmen. Men bara när det är nötstek, och massa goa kryddor som jag rullat steken i innan bryningen. Sen spär jag på med vatten. Jag brukar låta den koka 2½ timme. Ibland lägger jag i soltorkade tomater i olja för att få ytterligare smak på såsen.

  • Hilmer54 27 april 2011

    Min favorit är nog plommonspäckad karre.
    Rulla plommonen i salt peppar o ingefära, proppa i så mycket som rymms i köttbiten.
    Bryn runt om och efterstek i gjutjärnsgrytan.
    Gör gräddsås på stekskyn.

  • Hilmer54 27 april 2011

    Skrivet av MatAnders den 26 apr 2011

    Jag är uppvuxen med stek i gjutjärns gryta väl brynt kryddad med salt och peppar och gärna vitlöks klyftor instuckna (lamm) och hela tiden påspädd med köttbuljong gärna med ca 2 dl kokt kaffe med en skvätt grädde i för att göra god gräddsås på. Sen e favoriten att dagen efter att krydda upp den med cayennepeppar och kanske lite mer soja och äta med kokt ris till, hur gillar ni Er stek?



    Kokt kaffe lät spännande.
    Smakar det mycket i såsen av kaffet?

  • DoctorWho 27 april 2011

    I gjutjärnsgryta, fläskstek brynt med salt och vitpeppar. Fyller ca halva grytan med vatten och kokar i ca 1 ½ timme med några lagerblad, hela kryddpepparkorn, hela vitpepparkorn, hela svartpepparkorn och runt ett kilo skalade morötter och en gul lök (grönsakerna brynes efter köttet). Såsen redes med en toppredning av vatten och vetemjöl. Kokt potatis och lingonsylt till. Jag gör också fläskfilé på samma sätt.

  • FruAst 27 april 2011

    Beror på vilket kött det är. En fläskstek tillreder jag gärna under lång tid så att det blir "fall i särkött" alltså i gryta under lock och puttrar ett par timmar. En lammstek gör jag i ugnen och på ca 200 grader och en termometer i. Sås och potatis till!

  • MatAnders 27 april 2011

    Skrivet av Hilmer54 den 27 apr 2011

    Skrivet av MatAnders den 26 apr 2011

    Jag är uppvuxen med stek i gjutjärns gryta väl brynt kryddad med salt och peppar och gärna vitlöks klyftor instuckna (lamm) och hela tiden påspädd med köttbuljong gärna med ca 2 dl kokt kaffe med en skvätt grädde i för att göra god gräddsås på. Sen e favoriten att dagen efter att krydda upp den med cayennepeppar och kanske lite mer soja och äta med kokt ris till, hur gillar ni Er stek?



    Kokt kaffe lät spännande.
    Smakar det mycket i såsen av kaffet?


    Nej men det ger en riktigt god sås man kan köra lite efter smak, det går även att ha i lite kaffe med gräddblandning när såsen är klar. Testa så får du se tror inte du blir besviken.

  • MatAnders 27 april 2011

    Skrivet av Hilmer54 den 27 apr 2011

    Skrivet av MatAnders den 26 apr 2011

    Jag är uppvuxen med stek i gjutjärns gryta väl brynt kryddad med salt och peppar och gärna vitlöks klyftor instuckna (lamm) och hela tiden påspädd med köttbuljong gärna med ca 2 dl kokt kaffe med en skvätt grädde i för att göra god gräddsås på. Sen e favoriten att dagen efter att krydda upp den med cayennepeppar och kanske lite mer soja och äta med kokt ris till, hur gillar ni Er stek?



    Kokt kaffe lät spännande.
    Smakar det mycket i såsen av kaffet?


    http://www.matklubben.se/recept/lammstek_med_svag_kaffesmak_11493.html

  • Erajscha 27 april 2011

    Jag gillar att göra en nötstek i ugnen så jag brukar krydda med paprikapulver, salt, svartpeppar och lökpulver. Sen får den gärna vara rosa i mitten och så skivar jag den och serverar med roast potatoes, yorkshirepudding, brässerade morötter, ärtor och skysås.

    Men en timjanskryddad fläskstek med potatisgratäng till är inte dumt det heller.

  • The_mama97mia 28 april 2011

    Ja, jag gör väl som er andra -
    ibland i stekgryta (också uppvuxen med det) där man bryner steken runt om först och sedan har på ngn vätska att bräsera i.

    Tjälknölsmetoden är ngt jag använder mig mkt av, men det kanske inte är stek på det sättet.

    Skinkstekar gör jag gärna i ugn. Eller lergryta.

    Håller med om att Porterstek är bland det godaste i stekväg som finns! Såsen vill man dricka!

  • Hilmer54 28 april 2011

    Skrivet av MatAnders den 27 apr 2011

    Skrivet av Hilmer54 den 27 apr 2011

    Skrivet av MatAnders den 26 apr 2011

    Jag är uppvuxen med stek i gjutjärns gryta väl brynt kryddad med salt och peppar och gärna vitlöks klyftor instuckna (lamm) och hela tiden påspädd med köttbuljong gärna med ca 2 dl kokt kaffe med en skvätt grädde i för att göra god gräddsås på. Sen e favoriten att dagen efter att krydda upp den med cayennepeppar och kanske lite mer soja och äta med kokt ris till, hur gillar ni Er stek?



    Kokt kaffe lät spännande.
    Smakar det mycket i såsen av kaffet?


    http://www.matklubben.se/recept/lammstek_med_svag_kaffesmak_11493.html



    (Y) Tack

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.