Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur panerar jag?

  • Kakan1986 15 augusti 2011

    Hej därute :-)

    Jag har aldrig panerat något och skulle vilja ha hjälp med hur jag ska gå tillväga.
    Är ute efter att panera kött, inte fisk.

    Vore mycket tacksam för alla tips, men tänk på att jag är helt ny på det så gör det barnsligt enkelt för mig!

  • smulan1katt94 15 augusti 2011

    Gör en dubbelpanering, blir supergott :P
    Doppa först köttet i mjöl, sedan i ägg och sist i ströböd. Sen är det bara att steka.
    Men tänk på att ha ganska mycket matfett när du steker eftersom att paneringen drar åt sig ordentligt. och Det blir lätt bränt.
    Om du vill kan du salta och peppra lite i ströbrödet, men jag brukar ändå krydda lite extra vid stekning. :D

  • Kakan1986 15 augusti 2011

    Tack, det låter väldigt enkelt ju!
    Ska testas i veckan...

  • Erajscha 15 augusti 2011

    Jag brukar ibland panera tunt skivat fläskkött i ägg och riven parmesan, det blir också smaskens.

    När jag panerar med ströbröd brukar jag krydda köttet innan jag vänder det i mjöl.

  • Bumbis 15 augusti 2011

    Såhär gör jag. Saltar och pepprar köttet. Doppar först i mjöl, sedan i uppvispat ägg och slutligen i ströbröd eller panko. Panko är ett asiatiskt ströbröd som är lite grövre. Låter sedan paneringen torka lite på köttet så lossnar det inte så lätt. Stek på medelvärme tills köttet är färdigt och det har fått en fin färg.

  • jas65 15 augusti 2011

    Viktigt är att paneringen är tät. Att variera paneringen med ost eller olika ströbröd såsom majs i det yttersta lager, är kanon och ger maten en god smak.
    Men tyvärr så skall man ha lite mer fett i stekpannan när man steker panerat, gäller rotsaker,fisk,kött och fågel.
    Nästan så att man friterar maten, då paneringen suger upp all vätska.

  • Kakan1986 16 augusti 2011

    Det var många goda råd! Det kan nog inte bli så feö nu känns det om!

  • petrapack 17 augusti 2011

    Det blir lättare att steka om du låter paneringen torka till lite några minuter.

  • blekegreven 17 augusti 2011

    Ska man panera "svåra" saker, tex väldigt porös fisk eller OST, så kan man med fördel 'klappa' in mjölet lite innan man doppar i ägg, sen låta vila lite och sist i ströbröd som även det 'klappas' in och sen får vila. Då får man en ganska tunn panering som ändå hindrar fisken från att gå sönder och osten från att smälta ut.
    Därefter steker man det helt färdigt på första sidan innan man vänder EN gång och steker klart på andra sidan.
    Perfekt resultat varje gång, även med svåra saker.

  • The_mama97mia 17 augusti 2011

    Andra tips att smakförstärka panering med:
    Senapspulver (Colmans, men försiktigt, det är starkt)
    Sesamfrö
    Krossade cornflakes

    Jag brukar i äggblandningen ha i "tiger sauce" eller några droppar tabasco när jag gör egna fish fingers eller chicky bits.

    Kan tänka mig att just senap är gott om du vill panera typ schnitzel?

  • blekegreven 17 augusti 2011

    Skrivet av mama97mia den 17 aug 2011
    Jag brukar i äggblandningen ha i "tiger sauce" eller några droppar tabasco när jag gör egna fish fingers eller chicky bits.


    Åh villket bra tipps, ska jag genast prova. :)

    *Rotar i frysen efter något att panera*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.