Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för pommes frites?

  • krtek 16 april 2008

    På fredag har jag lovat hamburgare. Vad ska vi ha till iställer för pmmes frites? Minst lika gott, men gärna lite nyttigare.

  • Bianca 16 april 2008

    Gör egna klyftpotatis i ugnen. Supergott och absolut nyttigt =)

  • frucaos 16 april 2008

    Håller med Bianca. Gör dem ganska tunna, behåll skalet på (om det inte är för fult) och använd skojiga kryddor. Det kan faktiskt bli godare än pommes...(L)

  • kickiekblad 16 april 2008

    varför inte göra hemma gjort potaismos det e jätte gott till hamburgare med lite dressing

  • SEAbjrpn 16 april 2008

    Hej!
    Håller med klyftpotatis,ej så fett heller.
    KRAM // SEA

  • Glitterfia 16 april 2008

    Lägg lite morots- och lökklyftor bredvid potatisen på ugnsplåten..
    .... Jättegott =)

  • llinan 16 april 2008

    Håller också med om klyftpotatis, men vi lägger gärna till morot,lök,palsternacka,kålrot i stavar med lite olivolja,salt och rosmarin på. Sen kan man ju ha någon god sås till, vitlökssås kanske?

  • krtek 18 april 2008

    Tack för alla förslag. Nu blev det ändringar i matsedeln, men jag ska definitivt spara idéena till nästa gång.

  • alexander1987 18 april 2008

    både potatismos ock klytfpotais är lika gott men lättast är det att göra klyftpotatis ha en bra helg

  • Eken 18 april 2008

    Håller med om att klyftpotatis är både enkelt och gott. Själv föredrar jag att helt hoppa över potatis, det äter jag så ofta ändå. Istället ugnsbakar/steker jag olika rotfruker, då slipper jag tänka på att ha en sallad upptill. Dessutom blir det väldigt färggrannt på tallriken när jag äter.

  • The_mama97mia 18 april 2008

    Jag köper aldrig färdig pommes frites. Gör egna potatisstavar som jag lagar i ugnen på samma sätt tsom klyftpotatis. Barnen gillar det. Jag vill inte fritera heller, tycker det känns onyttigt.
    Annars är bakad potatis en klar favorit här när det är grilldags. Potatis är härlig mat.

  • irrevirre 18 april 2008

    Jag brukar ha majskolvar (köper fysta) och servera med lite smör, flingsalt och svartpeppar.

  • krtek 21 april 2008

    Skrivet av IrreVirre den 18 apr 2008

    Jag brukar ha majskolvar (köper fysta) och servera med lite smör, flingsalt och svartpeppar.


    Mums, vilken god idé!

  • enAnnan 21 april 2008

    Vi gör som IrreVirre. :)
    Majskolvar, längdskivad saltgurka och god guacamole istället för hamburgerdressing.
    Mums.

    Annars är det även här hemmagjord klyftpotatis som gäller, med timjan och grovsalt.
    Eller någon av alla de små Santa Marias marinader. I med en sådan påse i en plastpåse och sedan ner med en massa potatisklyftor eller små hela färskpotatisar, mojsa runt och ut på teflonbakpapper (fastnar annars då den inte innehåller fett som grillolja) och in i ugnen.

  • prinsezzan 1 maj 2008

    Du kan göra egna pommes. Det blir defentivt nyttigare. Men annars så kan du göra ungsrostade rotsaker, ha till exempel i potatis, morot, rotseller, palsternacka ha gärna på lite salt, peppar eller varför inte pommes krydda

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.