Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

köttbullar utan ströbröd

  • sjoangen 9 augusti 2011

    Då jag letar lite annorlunda och vanliga recept på köttbullar utan stöbröd och helst glutenfria, så känns det konstigt att det kommer recept med de ingredienserna ändå när jag söker. (N)

  • bigganv 9 augusti 2011

    Det går lika bra med havregryn!

  • MatAnders 9 augusti 2011

    Jag skulle varmt rekomendera lite kokt kall pressad/mosad potatis det blir super duper gott kolla mitt recept farmors köttbullar det är mycket uppskattat.

  • Mistys 9 augusti 2011

    Jag äter enligt LCHF och kan inte ha ströbröd i mina. Jag använder ca 0,5 dl Po fiber och ca 1 tsk fiber husk istället för ströbröd. Rör ut med 1 ägg och de kryddor du använder. Låt svälla och tillsätt ev mer vatten eller grädde om det verkar för fast. Sen gör du som vanligt. Inga som jag bjudit köttbullarna på har märkt skillnad. Po fiber och fiber husk ( eller mald psylliumskal som är samma sak ) finns på glutenfria hyllan.

  • husmusen88 9 augusti 2011

    Man behöver inte tillsätta något alls i köttbullsmeten mer än kryddor och möjligtvis ett ägg. Här hemma används aldrig ströbröd, potatis, knäckebröd mm.

    Däremot något som är väldigt gott är att ha ädelost i köttbullarna, de blir så saftiga och tar lite smak av osten.

  • Mistys 9 augusti 2011

    Skrivet av husmusen88 den 9 aug 2011

    Man behöver inte tillsätta något alls i köttbullsmeten mer än kryddor och möjligtvis ett ägg. Här hemma används aldrig ströbröd, potatis, knäckebröd mm.

    Däremot något som är väldigt gott är att ha ädelost i köttbullarna, de blir så saftiga och tar lite smak av osten.


    Så sa man till mig också när jag började med LCHF. Men usch vad kompakta och hamburgerlika köttbullarna blev. Ingen tyckte det var gott med hårda köttbullar. Inte alls så där saftiga som dom blir med lite "fyllning" av ströbröd eller pofiber, så det gör jag aldrig om!

  • husmusen88 9 augusti 2011

    Skrivet av Misty09 den 9 aug 2011

    Skrivet av husmusen88 den 9 aug 2011

    Man behöver inte tillsätta något alls i köttbullsmeten mer än kryddor och möjligtvis ett ägg. Här hemma används aldrig ströbröd, potatis, knäckebröd mm.

    Däremot något som är väldigt gott är att ha ädelost i köttbullarna, de blir så saftiga och tar lite smak av osten.


    Så sa man till mig också när jag började med LCHF. Men usch vad kompakta och hamburgerlika köttbullarna blev. Ingen tyckte det var gott med hårda köttbullar. Inte alls så där saftiga som dom blir med lite "fyllning" av ströbröd eller pofiber, så det gör jag aldrig om!



    Då steker du dem alldeles för hårt, köttbullar ska stekas långsamt och med tålamod. När man tillsätter potatis osv i smeten kan man steka mycket hårdare och ändå komma undan med någorlunda saftiga köttbullar.

  • Milla40 9 augusti 2011

    MatAnders "farmors goda köttbullar" är de godaste köttbullar som jag har gjort och ätit, prova det.

  • boz1965 9 augusti 2011

    Håller med MatAnders, kokt pressad potatis är det bästa (tycker jag), det har dessutom den fördelen att det blir glutenfritt för den som inte tål det.

  • boz1965 9 augusti 2011

    Skrivet av bigganv den 9 aug 2011

    Det går lika bra med havregryn!


    Havre innehåller spår av gluten och funkar för en del vuxna glutenallergiker, men långt ifrån för alla. Därför bör man undvika cerealier helt istället för att chansa och bli sjuk av det. Det är iaf vad jag fick lära mig när vi pluggade specialkoster på restaurangutbildningen.

  • MatAnders 9 augusti 2011

    Skrivet av Milla40 den 9 aug 2011

    MatAnders "farmors goda köttbullar" är de godaste köttbullar som jag har gjort och ätit, prova det.

    Tack ska du ha :)

  • liwivi 9 augusti 2011

    jag skulle också säga att det går fint utan ströbröd! jag brukar göra en större sats när jag gör köttbullar och ger dem lite färg i stekpannan sedan kör jag färdigt dem i ugnen i 10 min i ca 200 gr.

  • busan37 10 augusti 2011

    Det finns glutenfritt ströbröd, det använder jag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.