Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korvtillverkning

  • jojjeahl 18 januari 2012

    Tänkte här starta en tråd om korvtillverkning. Är själv nybörjare och är säkert inte ensam om det.

    Skulle vara kul att försöka lära sig detta gamla hantverk Tror iof inte det är ekonomiskt fördelaktigt att göra sin korv själv, men är kul. Jag vet har försökt ett fåtal gånger med bättre och bättre resultat varje gång.

    Här finns kanske folk med tips och idéer. Kanske till och med någon som är uppväxt med korvtillverkning och kan hantverket!(Y)

  • Roggan 18 januari 2012

    Jag har också varit sugen på att testa göra korv. Hittade en bra sida med massor av recept. Om du inte sett den så är den här:

    http://www.salsus.se/

    /Roggan

  • jojjeahl 18 januari 2012

    Har även hittat en som heter Carnivor.se. Dom säljer mycket matnyttigt för korvtillverkning. Bla korvhorn till electrolux assistent, för det som medföljer är för grovt och electrolux har inga andra horn än det medföljande. Carnivor hade 10 och 20 mm istället för medföljande som är runt 18 mm.

  • Disen 18 januari 2012

    Har bara gjort denna korven men skulle gärna vilja testa andra recept. {eat}

    Köttkorv till julen

  • Ingenjorn 18 januari 2012

    Skrivet av jojjeahl den 18 jan 2012

    Har även hittat en som heter Carnivor.se. Dom säljer mycket matnyttigt för korvtillverkning. Bla korvhorn till electrolux assistent, för det som medföljer är för grovt och electrolux har inga andra horn än det medföljande. Carnivor hade 10 och 20 mm istället för medföljande som är runt 18 mm.

    Det är jätteskoj att göra korv själv. Inte så kritiskt med vilken maskin man har. Ta det lugnt och metodiskt första gången.
    Det hänger mera hur fast/lös blandningen är. Samt skinnet och hur man matar/stoppar in blandningen. Lite trial and error mao. Köp fjälster minst en dag innan och låt den ligga i vatten i kylskåpet över natten. Skölj sen igenom med kallt vatten. Mata försiktigt och var gärna två som är med. En som matar och sköter maskinen. Den andre som snurrar och knyter änden på varje korvlängd.
    Lycka till.

  • maxxess 18 januari 2012

    Någon som använt kollagenfjälster? Det verkar smidigt eftersom det inte behöver blötläggas och jag sitter och klurar på ifall man kan använda bara ett par meter av ett rör och sedan avbryta och spara resten då materialet förhoppningsvis fortfarande är torrt? Det skulle ju underlätta stort om man vill börja i väldigt liten skala och testa sig fram. Ingen prestationsångest över att behöva fylla massor med meter tarm :)

    Har inte riktigt koll på hur röret med skinn hanteras.. Någon som vet?

    Här är exempel på skinnen jag tänker på: http://www.carnivor.se/artgrp/kollagenfjalster/

  • jojjeahl 21 januari 2012

    @ disen som sagt kolla på salsus.se eller com och på autorecept hos carnivor.se. Finns massor av recept att testa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.