Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kyckling?

  • soumeya 15 oktober 2007

    Hej! Jag älskar kyckling (L) och vill ha enkla recept på maträtter med kyckling (helst filé).. :D

    Kom ihåg att jag är 15 år så det ska vara något ganska enkelt :)

  • 15 oktober 2007

    tag en kycklingfile och snitta den snett uppfrån
    fyll snittet med pesto
    stek filen i ungnen på svag värme (ej över 150 C)
    Servera med sallad eller klyftpotatis

    Denna kyckligfile blir både god och saftig

  • 15 oktober 2007

    testa dessa:

    Cornflakespanerad kyckling:
    2 port
    • 2 kycklingfiléer
    • salt
    • pepparmix
    Panering:
    • ca 1 dl cornflakes
    • 1 msk olivolja
    • 2 msk fint riven mager ost
    • 1 vitlöksklyfta
    • 1/2 tsk torkad dragon
    Så här gör du:
    Krydda kycklingfiléerna med salt och pepparmix. Lägg dem i en smord ugnssäker form.
    Smula cornflakes med handen och blanda flingorna med olja och riven ost. Pressa ner vitlöken i blandningen och tillsätt dragon.
    Fördela paneringen jämnt över kycklingfiléerna. Sätt in formen mitt i ugnen i 225 grader, 20?30 minuter, tills filéerna är helt genomstekta och paneringen har fått en vacker gyllene färg. Servera till potatisklyftor eller ris, gärna med ostsås(finns att köpa färdigt-bara att värma)


    Denna här är ett måste:
    Currykyckling med rotfrukter och vildris:
    4 port
    1 msk olivolja
    1 st gul lök
    3 st kycklingfiléer
    1,5 dl Laga lätt, mager matlagningsgrädde
    1,5 dl kokosmjölk lätt
    1 påse frysta blandade rotfrukter, 550 g
    0,5 st grönsaksbuljong, tärning
    1 msk tomatpuré
    1 tsk curry
    cayennepeppar
    gurkmeja
    salt
    3 dl Uncle Ben´s Vildrismix
    Tillagning:
    1. Koka riset och tina rotfrukterna. Skär kycklingen och löken i bitar. Stek dessa i olivolja och tillsätt kryddorna och tomatpurén då kycklingen fått färg.
    2. Tillsätt sedan grädden, buljong och kokosmjölk. Låt koka 10 minuter och tillsätt sedan rotfrukterna. Låt allt koka upp och koka i 5 minuter. Servera grytan med vildris och eventuellt lite sallad.

  • Jessika 16 oktober 2007

    Ett jättelätt recept på en hel måltid.:D

    Salta och peppra kycklingfilén lite. Ta 2 baconskivor och linda runt filén. Lägg i en ugnsform eller på en plåt.

    Skala potatis, morötter och palsternackor och dela i klyftor/bitar. (Ingen bit bör vara tjockare än ca 1,5 cm så det blir klart samtidigt med kycklingen.) Lägg dessa i en plastpåse som du häller lite olja i. Skaka runt och häll ut rotfrukterna i en ugnsform (som får plats i ugnen brevid kycklingen) eller på samma plåt/form som kycklingen. Salt och ha ev. på lite grill- eller pommes krydda.

    Lägg in kyckling och grönsaker i ugnen, ca 200 grader. Det tar ca 20 minuter beroende på hur stor filén är. För att veta när den är klar så stick i filén. Saften som kommer upp ska vara genomskinlig!!

    Vill du ha sås till och inte vill köpa den så kan du ta grekisk yoghurt med någon god grillkrydda i.

  • Amika 16 oktober 2007

    Gå gärna in o titta på mitt recept som heter: Kycklingenchilladas. De är enkla att göra och det är jättegott.
    Kul att se en så ung människa med recept intresse! :)

  • soumeya 16 oktober 2007

    Tack för recepten! Ska försöka pröva dem så fort som möjligt :D

  • Retrivern 16 oktober 2007

    Jag älskar kyckling helt klart. Kycklingfile,' kycklinggryta, lungt kyckling wook (Y)

  • Eric Josefsson 2 november 2007

    Har ett väldigt enkelt recept som jag fått från en kompis, ganska gott, men tröttsamt i längden. :)

    Strimla 2 filéer,
    krydda med salladskrydda,
    bryn i lite margarin,
    tillsätt sedan en burk Creme Bonjour "cousine" ( de lite större burkarna som finns i mejeridisken) vitlök och örter.
    Späd ev. med grädde eller matbas.

    Vi brukar äta den med pasta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.