Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lättlagat för diabetiker?

  • MysanSi 29 januari 2008

    Hej! Jag skulle behöva lite råd, min sambo har precis fått reda på att han har väldigt högt blodsocker (nära på att få diabetes).

    Nu undrar jag om det är någon här som har några bra tips på vad man bör tänka på när man lagar mat för att få bukt på hans blodsocker? Finns det kanske till och med någon speciell receptsamling för mat som är bra för diabetiker? Eller bär någon av er på något/några sådan recept?

    Tacksam för alla råd jag kan få då det här är helt nytt för mej!

  • bmhe 29 januari 2008

    Hej!
    Jag har själv diabetes,äter som vanligt fast mycket fibrer.Sallad och grovt bröd.Tänk på att pasta det ska inte vara snabbmakaroner utan med durumvete,alltså de andra.Lättfil t.ex det slutade jag med kör med vanlig fil.Inga lightdrycker det fungerar inte.Ger mer skada än nytta.Du får gärna höra utav dig.Röra sig förståss.Gå med stavar det tar bra.(Y)

  • MysanSi 30 januari 2008

    Hejsan!
    Tack för tipsen. Hade ingen aning om hur lurad man blev av alla lättprodukter, visst har jag hört att det inte är bra men trodde det var ett bättre alternativ för diabetiker.

    Och pastan då? Snabbmakaroner äter vi aldrig, men är det fullkonspasta eller vanlig pasta som är bäst?

    Det är inte alltid lätt att få sambon att röra på sig, men eftersom jag har viktproblem också så försöker vi i alla fall att peppa varandra till att promenera mera :-)

    Ha en trevlig kväll! :)

  • Chellsy 31 januari 2008

    Lättprodukter innehåller ofta socker istället för fett, och har jag inte fel är det just socker som är boven för diabetiker!

  • Amber 31 januari 2008

    Vi har en son som är diabetiker.
    Vi äter precis som vanligt. Använder inga lightprodukter alls.

    Vi äter vanlig pasta nästan aldrig med fullkorn för det är ingen här som tycker om det.
    Man kan ju tänka på att ju lösare en potatis är (potatismos) dessto snabbare stiger blodsockernivån.

    Som en diabetiker äter bör alla egentligen äta.

    Bananer är oxå ngt som får sockret att stiga.

    Lycka till.

    Vill du veta mera så fråga bara (Y)

  • MysanSi 31 januari 2008

    Stort tack för alla råd, nu ska jag bara efterleva dem oxå :o Det där med bananerna blir svårt eftersom det är den enda frukt han gillar, får försöka få honom o äta nåt annat istället.

    Egentligen är det väl bara sunt förnuft som gäller, men det är ju lättare att säga än att verkligen hålla det.

    Ta hand om er allihopa! Återkommer så fort jag har funderingar igen :)

  • bmhe 31 januari 2008

    Lycka till (Y)

  • stenvall 1 februari 2008

    Ett annat bra tips är också att fundera på vad man dricker - inte bara vad man äter.´!

    Ett glas mjölk innehåller mjölksocker (laktos) som motsvarar 2-3 sockerbitar. Du kan t ex byta ut mjölk mot laktosfri mjölk.
    Juicer innehåller också mycket fruktsocker - och är det dessutom tillsatt socker, så kan juicen bli rena sockerbomben. Själv använder jag apelsinjuice för att höja mitt blodsocker om jag ligger lågt. Så om du vill ha juice på t ex frukosten - drick ett halvt glas i stället för ett helt och välj en juice där inte socker är tillsatt.

    Lycka till från en "typ 1-diabetiker"!

  • Jessika 1 februari 2008

    Skrivet av stenvall den 1 feb 2008

    Ett annat bra tips är också att fundera på vad man dricker - inte bara vad man äter.´!

    Ett glas mjölk innehåller mjölksocker (laktos) som motsvarar 2-3 sockerbitar. Du kan t ex byta ut mjölk mot laktosfri mjölk.
    Juicer innehåller också mycket fruktsocker - och är det dessutom tillsatt socker, så kan juicen bli rena sockerbomben. Själv använder jag apelsinjuice för att höja mitt blodsocker om jag ligger lågt. Så om du vill ha juice på t ex frukosten - drick ett halvt glas i stället för ett helt och välj en juice där inte socker är tillsatt.

    Lycka till från en "typ 1-diabetiker"!


    Jag tror det är nektar du menar att han ska undvika. (Vanlig juice får man inte ha i några tillsatser i.). Sen kan man ju även tänka på vilken typ av jucie eftersom frukterna innehåller olika mycket fruktsocker. (Bananen hade jag ingen aning om - alltid lär man sig något nytt)(Y)

  • Jessika 1 februari 2008

    Skrivet av Jessika den 1 feb 2008

    Skrivet av stenvall den 1 feb 2008

    Ett annat bra tips är också att fundera på vad man dricker - inte bara vad man äter.´!

    Ett glas mjölk innehåller mjölksocker (laktos) som motsvarar 2-3 sockerbitar. Du kan t ex byta ut mjölk mot laktosfri mjölk.
    Juicer innehåller också mycket fruktsocker - och är det dessutom tillsatt socker, så kan juicen bli rena sockerbomben. Själv använder jag apelsinjuice för att höja mitt blodsocker om jag ligger lågt. Så om du vill ha juice på t ex frukosten - drick ett halvt glas i stället för ett helt och välj en juice där inte socker är tillsatt.

    Sorry, borde skrivit tydligare man får ha en liten mängd socker och/eller syra i vissa sorters juice men det är få som har det.

    Lycka till från en "typ 1-diabetiker"!


    Jag tror det är nektar du menar att han ska undvika. (Vanlig juice får man inte ha i några tillsatser i.). Sen kan man ju även tänka på vilken typ av jucie eftersom frukterna innehåller olika mycket fruktsocker. (Bananen hade jag ingen aning om - alltid lär man sig något nytt)(Y)

  • stenvall 1 februari 2008

    Nej, det är inte nektar jag menar. De flesta juicer har tillsatt socker - det är bara att läsa på baksidan av förpackningen i innehållsdeklaration. Läs av där det brukar stå "Andelen kolhydrater - varav tillsatt ??? % eller ??? gram". Tillsatta kolhydrater är just socker - och räknas som en "naturlig" tillsats.

    En banan innehåller 30 gram kolhydrater. 1 äpple innehåller 10 g kolhydrater. 1 apelsin = 10 g kolhydrater. 1 skiva fullkornsbröd motsvarar 20 gram kolhydrater.
    Med andra ord: Bananen innehåller ganska mycket kolhydrater (naturligt fruktsocker) - så man ska inte äta mängder av dem. Självklart ska man forsätta att äta bananer - de är ju nyttiga med en hel del vitaminer!

  • MysanSi 1 februari 2008

    Härligt med tabellen över hur mycket kolhydrater frukterna (och fullkornsbröd) innehåller, finns det en längre sådan lista någonstans?

    Om mjölk innehåller mycket mjölksocker, innebär det att créme fraiche, gräddfil, fil också innehåller mycket socker?

  • stenvall 1 februari 2008

    Jajamen, ett glas fil innehåller lika mycket kolhydrater som ett glas mjölk. Däremot är filens kolhydrater långsammare p g a en filens konsistens.

    Så stirra dig inte blind på kolhydraterna - undvik bara de snabbaste kolhydraterna eller ät snabba kolhydrater ihop med något fiberrikt.
    Kolhydratlistor finns bl a på www.kolhydratrakning.se och på livsmedelsverkets hemsida.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.