Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lättsmält mat

  • EvilLynn 13 september 2011

    Jag söker recept på all form av kost (frukost, lunch, mellanmål, middag, fika m.m) som är lättsmält. Jag är 27 år och lider sedan 6 år tillbaka av magsmärtor, många toabesök och illamående och kan på grund av detta inte äta sådant som är hårdsmält då framför allt smärtan ökar vid den formen av kost. Jag kan bland annat inte äta fiberrika produkter, bönor, linser, ärtor, majs, kryddstarkt, välstekt eller fet mat. Är SÅ TRÖTT på den mat jag lagar! Det blir mest kokt korv, kokt fisk och kyckling. Det kan ju i och för sig vara gott, men det blir så enformigt tillagat. Jag är därför på jakt efter fler recept och idéer på passande kost. Har du något bra recept eller rent av tips på en bra kokbok så är jag dig för alltid tacksam!

  • rallysmulan 13 september 2011

    Inte roligt, jag har känslig mage jag också, men inte lika illa som du verkar ha. Men jag brukar göra en korvgryta som min lillasyster med väldigt känslig mage kan äta.
    Jag kokar potatis, morötter i vatten med en buljongtärning,sen när de är riktigt kokta så lägger jag i falukorv och kokar ytterligare 5 minuter.
    Om du har en lergryta så kan du prova att laga kött eller kyckling i den, det blir magert och nånting mitt emellan kokt och stekt. I lergrytan slänger man ner vad man har och vad man gillar. I ditt fall så kan du kan lägga ner det du kan äta.
    Min mamma brukar göra nån slags soppa/gryta med ris och köttfärs som är mild mot magen. Om du är intresserad så kan jag kolla upp receptet.
    Lycka till:)

  • Kakan1986 14 september 2011

    Jag har Crohns sjukdom, som är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. Vilket innebär att jag inte alltid kan äta allt heller. Speciellt inte för mycket fiber eller sånt som anses "nyttigt och bra för dig".

    Jag har köpt en kokbok som heter "näring och njutning" ("för känsliga magar" kan det vara också, kommer inte ihåg och har den inte framför mig) Det är en röd kokbok, inte jättetjock.
    Det finns ett forum för oss med magproblem, gå in där och ställ samma fråga så får du kanske fler tips, men det är ju väldigt olika vad man kan och inte kan äta när man har känslig mage.
    Det finns på RMTs hemsida (riksförbundet för mag- och tarmsjuka)

    www.magotarm.se/mag-tarmforum

    Lycka till :)

  • EvilLynn 14 september 2011

    Tackar för båda inläggen! Lergryta till ugnen har jag inte tänkt på alls, det var ju en jättebra ide! rallysmulan får gärna kolla upp receptet för soppgrytan med ris och köttfärs, det låter gott.
    Tackar för tipset Kakan1986 om både forumet och kokboken. Jag ska kolla upp dem båda på en gång!

    Tavk igen! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.