Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat på 70 och 80-talet!

  • Matklubben-Lina 4 april 2014

    Skulle vara så roligt om medlemmar ville lägga in vilka recept från 70 och 80 talet som ni minns, självklart de goda men även de som man kanske inte skulle laga idag!=)

  • Veranne 4 april 2014

    Jag minns det som en väldigt fantasilös tid när "alla" körde med samma bjudrätter jämt. Typ räkcocktail eller räksmörgås till förrätt (nästan alltid något med räkor!), gratinerad fläskfilé med champinjonsås till huvudrätt och glass eller fruktsallad efter. Någon gång kunde det väl bli kyckling, kassler eller vilt också men då tillagad ungefär likadant som fläskfilén.

    Hoppas några av er andra har lite mer variation att komma med! {giggle}

  • callemero 5 april 2014

    Fondue var ju väldigt populärt på 80-talet och även
    ugnsbakade päron med after eight.

  • Anderstam 5 april 2014

    Alla Lergryterecept var riktiga höjdare på 70-80-talet, och de är fortfarande riktigt bra. (Y)

  • grethel1209 5 april 2014

    Lasagne, Flygande Jakob (även kallad Chilivips) slabanger, pizza gjord på ett paket sconesmix fruktsallad och glass till efterrätt

  • rosatalo 7 april 2014

    Jag minns det inte alls som fantasilöst som en person ovan. Snarare som opretentiös, det var umgänget som var det viktiga och maten behövde inte vara så tillgjord, det räckte att det var gott, en enkel varm macka, en god matig sallad. Man hade helt enkelt inte som ambition att överglänsa varandra i matlagning, utan träffades för att ha trevligt ihop.

    (L)

  • popik 7 april 2014

    Minns torskrom på burk som man skar i skivor och stekte, det var riktikt vidrigt {mad-tongue}

  • Rajdon 7 april 2014

    Typ rårakor minns jag med strimlad potatis, ost, persilja, finhackad lök salt peppar och sen gör man tunna biffar av det och steker i smör och serveras med lingonsylt. Kasslerlåda, egengjord rödbetssallad, blodpalt, friterad ekorre samt järpar

  • Erajscha 8 april 2014

    Jag minns när avokadon kom. Då var det avokado och räksallad som gällde till förrätt.

    Jag minns också fyllda långfranskor, landgångar och sånt som var opretentiös bjudmat.

  • Veranne 9 april 2014

    Rosatalo, jag håller delvis med dig, det kan bli för mycket idag att folk försöker överglänsa varandra med en massa märkvärdig mat. Fast inte bland mina vänner och bekanta som tur är. För egen del tycker jag tvärtom att det är mer opretentiöst nu, att det t ex kan vara helt OK att bara bjuda på en god macka och umgås även om man fyller jämnt. Så minns jag det inte från 70- och 80-talet när det mer förväntades att man skulle slå på stort med trerätters middag och tio sorters kakor. Kanske inte i storstäderna men på småorter och ute på landet.

    Popik, stekt torskrom hade jag glömt, det är ju riktigt gott ;) Med citron och hemgjord remouladsås...

    Nu kom jag på en annan nostalgirätt från den tiden som jag inte sett på länge: vol-au-vent med svampstuvning!

    Rajder, friterad ekorre {question} {laugh} Kan man få receptet?

  • svengelsk 11 april 2014

    Jag använde Hirams kokböcker, drömskinka och stekta sparvar (bäst jag nämner att de var gjorda på bogfläsk, så inte Rajder får några idéer). Dessutom samlade jag på mig en massa broschyrer från mejeriförbundet under sverigebesöken och lagade många rätter med grädde i. Svenska tårtor var mycket populära, när jag bjöd på dem. Pinocchio tårta tror jag en kallas här på Matklubben och Kung Oscars tårta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.