Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat som representerar svensk matkultur

  • Erajscha 23 juni 2013

    Om ni fick utländska gäster på besök och skulle servera de mat under en dag - som a)representerar Sverige och b)får dem att gilla svensk mat - vad skulle ni bjuda på då?

    Jag tänker att vissa traditionella rätter är lite svårsmälta för "nybörjare". Jag tänker också att ett gammeldags s-o-s-bord inte nödvändigtvis representerar svensk matkultur längre.

    Jag skulle servera fil och blandade färska bär till frukost, till det kaffe, knäckebröd, limpa och hårdost, typ prästost.

    Till lunch skulle jag servera gravad lax, färskpotatis och hovmästarsås.

    Till middag skulle det få bli en trerätters med skagentoast, fläskfilé på grillen, potatisgratäng och en blandad sallad. Till efterätt blåbärspaj med vaniljsås.

    Däremellan såklart kaffe och kanelbullar :-)

  • annapatrik 23 juni 2013

    Mmmm. Låter gott och svenskt, möjligen att jag skulle ut fläskfilé och potatisgratäng mot köttbullar, gräddsås, lingonsylt och pressad potatis på mandelpotatis.
    http://yrhattans.wordpress.com/

  • DoctorWho 23 juni 2013

    Har ingen aning om vad jag skulle bjuda på till frukost eller middag. Men till lunch skulle jag bjuda på smörgåstårta med rökt lax och kanske snaps. Jag har hört av utländska vänner att smörgåstårta är en mycket exotisk rätt.

  • piha63 23 juni 2013

    Detta skulle jag bjuda på.

    Frukost: flingor med filmjölk, knäckebröd, ost och kaviar.
    Lunch: Pytt i panna och stekt ägg.
    Middag: kålpudding, potatis, sås och lingonsylt.

  • Erajscha 23 juni 2013

    Jag tänkte på köttbullar också, men det är ju inget vi normalt bjuder gäster på. Egentligen skulle gästerna behöva stanna en vecka så man fick bjuda på allt gott för att de skulle få en rättvis bild.

  • rosatalo 24 juni 2013

    Frukost

    Havregröt med havtornssylt, hembakt bröd med ost, kaffe.

    Lunch

    Kroppkakor kanske, med rårörda lingon till och iskall mjölk som dryck.

    Middag

    Älgstek med potatismos gjord på mandelpotatis, kantareller i någon form. Kall öl till dryck.
    Efterrätt på detta skulle kunna vara en bit blåbärspaj eller kanske rabarber, med vaniljsås.
    Nu blev jag faktiskt lite hungrig.

  • svengelsk 24 juni 2013

    Jansson burkar vara populär. Sill och tunnbröd gillas också. Jag gjorde en dubbelmarinerad fläskfilé nyligen. Den skall jag ha nästa gång vi har gäster. Svenska tårtor och våfflor är också uppskattade. Västerbottenost är omtyckt av alla.

  • jas65 25 juni 2013

    Surströmming med mandelpotatis

  • Erajscha 28 juni 2013

    Åhh älgstek är samrrigt. Och exotiskt!

    När jag gifte mig första gången så var det med en britt. Vi hade svenskt vinterbröllop och bjöd på gravlaxtoast och älgstek. Det var exotiskt och gott tyckte britterna.

  • MagnusClar 2 juli 2013

    Vi hade besök av ett par från Holland, som tur var så var det över midsommarafton som de hälsade på. Det gjorde det enkelt att bjuda på en palett av Svensk mat. Inlagd sill i alla dess former, köttbullar, korvar, färskpotatis mm.

    Har även varit där och då gjorde vi toast Skagen till förrätt, det var något de uppskattade väldigt mycket! Själva är vi lite trötta på den, men de verkligen älskade den och jag fick höra efteråt att de har gjort den själva till deras vänner.

  • popik 11 juli 2013

    Typisk gammal svensk husmanskost.

    Frukost
    Rågmjölsgröt med Rårörda lingon och mjölk

    Lunch
    Sillbullar med korintsås och potatis

    Middag
    helstekt kyckling med gräddsås, potatis, géle och pressgurka

    Dessert
    Fruktkompott eller ingefärspäron med grädde

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.