Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mat utam mjölk..

  • sessa79 7 januari 2010

    hej.. har haft länge problem med min mage.. enligt läkaren ska jag sluta helt med mjölkprodukter under en tid..

    några som har förslag på maträtter osv..

    alltså ej laktosprodukter utan helt utan mjölk..

  • Gnurf 7 januari 2010

    Finns väl hur mycket som helst....:o Ett litet urval av vad jag ätit senaste veckan....:)

    Spaghetti/köttfärssås.
    Biffar med stekt lök å potatis.
    Köttsoppa
    Linssoppa
    Kycklingfilé i ugn med bulgurwok.
    Bondomelett

    Å några rediga glas kall mjölk att skölja ned med (Y)

  • sessa79 7 januari 2010

    haha... tack så mycket :p

  • Gnurf 7 januari 2010

    Palt!!! :D

    Fast då måste man ju oxå dricka Mjölk till det....:'(

  • boz1965 7 januari 2010

    Det finns ju havremjölk (Oatly) annars - bara byt ut den vanliga mjölken mot samma mängd havremjölk.

  • mariaengstrom 7 januari 2010

    Köttgrytor kan man ju variera i det eviga, och stekt kyckling med sås och potatis. Köttbullar, biffar, ja det mesta går! Lycka till och hoppas du får reda på vad du inte tål.

  • Gnurf 7 januari 2010

    PIZZA för tusan!!! :p

    Å då kan man ju faktiskt dricka STARKÖL eller RÖDTJUT istället för Mjölk!!

    *Gud vad jag är fiffig ibland* (Y)

  • boz1965 7 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 7 jan 2010

    ...*Gud vad jag är fiffig ibland* (Y)


    Ja, det är helt otroligt... :p

  • Gnurf 7 januari 2010

    Tack bozze, det värmde (L) Jag visste väl att alla dessa utbildningsår och fina diplom som hänger överallt inne på mitt kontor skulle komma till användning nån gång....:p

    *stolt å inte så lite mallig*

    Skrivet av boz1965 den 7 jan 2010

    Skrivet av Gnurf den 7 jan 2010

    ...*Gud vad jag är fiffig ibland* (Y)


    Ja, det är helt otroligt... :p

  • sjsj 7 januari 2010

    Du kan ju göra en massa smarriga wokar med röd och grön curry t ex . Eller Paneng curry. Finns ju massor att variera med. Kokosmjölk funkar ju!

  • sessa79 7 januari 2010

    så det finns typ matlagningsgrädde osv i havre sortimentet???

  • Gnurf 7 januari 2010

    http://www.oatly.se/Vara-produkter/

    Men jag tror det är svindyra grejer...:o

  • jimboz 7 januari 2010

    Tråkigt med din mage Sessa :(
    Gör korv stroganoff med krossade tomater du vet...Kanske din mage mår bättre om du håller dig till kokt mat istället för stekt...Magen är ett gissel. Där samlas tankar,stress,känslor ja ibland hela värdsamvetet..

  • amoz 7 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 7 jan 2010

    Tråkigt med din mage Sessa :(
    Gör korv stroganoff med krossade tomater du vet...Kanske din mage mår bättre om du håller dig till kokt mat istället för stekt...Magen är ett gissel. Där samlas tankar,stress,känslor ja ibland hela värdsamvetet..


    Så sant o vist du talar gode man...jag vet nämligen av egen erfarenhet vad det vill säga att ha en jobbig mage och psyket påverkar otroligt.

  • sessa79 7 januari 2010

    ni är så underbara här inne.. Tack för ni hjälper till (L)

    Kommer bli tufft o handla osv ett tag framöver.. inte van o kolla innehållsförteckningar osv.. ser inte fram emot det.. fast omdet hjälper är det ju toppen (Y).

    Synd att produkterna 'är så himla dyra (N)

  • jimboz 7 januari 2010

    Jag hade magkatarr för några år sedan och i mitt fall var det den tunga bördan både på jobbet, lämna och hämta på dagis ,handla och laga mat som blev för mycket..
    Nu kan man ju få fel ändå utan att för den saken ha det kämpigt. .Det går över bara man lyssnar på vad kroppen har att säga emellanåt :p

    Fisk är bra ....ha det bra.... hoppas magen....hittar sitt rätta jag.....tralala....:)

    oj då ...låg en ramsa i huvudet och bara ville ut ...

  • sessa79 8 januari 2010

    jo mina nafall har ju ökat sen i somras.. fick ju tvillingar då.. så livet har ju ändrats en hel del.. från o ha 2 barn o nu 4 ..
    så det finns nog mycket inre stress som man nog inte vet om.(N)

    så hoppas nu att om jag ändrar kosten att det kan hjälpa till lite..

  • sostrami 17 januari 2010

    Vi har två killar i familjen som inte tål mjök, därför lagas ALL mat UTAN vanlig mjölk.
    Har upptäkt att det funkar kalasbra med alla lactosfria produkter som kommit man bara byter ut den vanliga mjölken mot lactosfritt.:)
    Tyvärr är det ganska dyrt med dessa produkter(N)
    Possitivt är att utbuted bara ökar(Y)
    Vilket gör att grabbarna inte behöver känna sig utanför, då tänker jag på utflyktmat i skolan tex. Det finns risifrutti att ta med och smarriga mackor gör man med mjukost och något köttigt pålägg.
    Inget ser annorlunda ut. O det smakar inte konstigare med lactosfritt tro mig vi har ätit det i flera år nu:p
    Lycka till och se det inte som ett hinder, det finns lösningar på det mesta :)
    Tina

  • flingsalt 17 januari 2010

    Skrivet av sessa79 den 7 jan 2010

    hej.. har haft länge problem med min mage.. enligt läkaren ska jag sluta helt med mjölkprodukter under en tid..

    några som har förslag på maträtter osv..

    alltså ej laktosprodukter utan helt utan mjölk..



    Hej Sessa! Min dotter har varit allergisk mot mjölk i 10 år... Jag är van vid att laga maten utan mjölk nu. Och det är inte svårt! Havremjölken och grädden från oatlys är superbra. Ica har en egen havremjölk som kallas solhavre och är lite billigare än oatleys. Tofuline har riktigt god glass!

    Fråga mig gärna direkt om du vill ha tips eller så.. annars kan jag varmt rekomendera en sida... www.allergimat.com

    titta in där ska du se :)

  • stallperso 22 januari 2010

    Kyckling med ris :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.