Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mat vid diabetes

  • Hannixen 23 september 2008

    Hej!
    Min man ligger i riskzonen för diabetes typ 2 och behöver gå ner i vikt. Jag undrar om det finns någon som har recept på bra maträtter vid diabetes. Helst inte fiskrätter och vegetariskarätter.

    Tack på förhand!

  • monac 23 september 2008

    kolla Annica Dalhqvist blogg. LCHF-kost som skall vara perfekt vid diabetes och övervikt.
    kollar om jag kan länka rätt adress.....

  • monac 23 september 2008

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    :)håll utkik ,hon är mycket ute och föreläser...står säkert i bloggen,lycka till Hannixen!

  • marianne49 1 oktober 2008

    Hej har själv diabetes 2 blev tipsat om denna bok kanon alla kan äta ur den .2 st. ditister som gett ut den Boken heterMat för liv o ch lust .Har varit en stor säljare. Lycka till(Y)

  • Erajscha 1 oktober 2008

    Jag har själv ändrat min diagnos typ 2 till nedsatt glukostolerans genom att hålla en balanserad diet (som regel - sen fuskar man ju ibland när det är fest eller om man är sjuk).

    Så här tänkerjag:

    Fiberrika grönsaker är en tredjedel av varje mål. Ärtor, blomkål, broccoli, brysselkål, gröna bönor och kokta morötter är bra till vardags.

    Den andra tredjedelen ska vara fiberrika kolhydrater: spaghetti vit fiber, grovt bröd, fullkornscous cous, potatis som fått kallna helt innan den värms igen (t.ex. stekt potatis) eller fullkornsris är bra tips. Man kan också byta ut potatisen mot ugnsstekta rotfruktsstavar.

    Och så sista tredjedelen proteiner: fisk, skaldjur, kött och kyckling etc.

    -------------------------

    Frukost brukar många tycka är klurigt. Där gäller det att hålla nere på kolhydraterna. Inte en massa flingor och gröt alltså. Bröd ska ha mer fibrer än socker (helst minst 6% fibrer och max 3 % socker) men man kan inte mula i sig fem mackor. Räcker inte två skivor så kan man äta ägg till som mättar bra.

    ------------------------

    Det gäller också att vänja sig av med att reda såser med mjöl, tillsätta söta smaksättare etc. då detta är helt onödiga kolhydrater. Det är bättre att tillsätta en äggula eller riven ost eftersom det mättar fortare än motsvarande mängd kolhydrater.

    Det handlar om att ändra sitt sätt att tänka, sen är det faktiskt ingen uppoffring. :-)

  • marianne49 1 oktober 2008

    håller med dig då man har lärt sig ä det ingen uppoffring då mår man bra i början va det jobbigt tyckte ja nu vet ja vad ja inte må bra av . Har o ändrat på min motion som ä viktigt . Gick ner 15 kg ganska fort på kost ändring . Men ja unnar mej då det är helg , så ja tycker att ja lever ett bra liv .(Y):D

  • Smulpajen 1 oktober 2008

    Surdegsbröd har många bra fördelar för kroppen, bl a på diabetes. Finns på min sida om du gillar att baka!

  • festmaten 2 oktober 2008

    Skrivet av marianne49 den 1 okt 2008

    Hej har själv diabetes 2 blev tipsat om denna bok kanon alla kan äta ur den .2 st. ditister som gett ut den Boken heterMat för liv o ch lust .Har varit en stor säljare. Lycka till(Y)

    Denna boken fick jag när jag gick en kvällskurs som en väninna ledde. Hon är medlem i hjärt- lungsjukas förening.
    Jag använder recept ganska ofta från boken.
    Boken finns på www.internetbokhandeln.se
    där kosta den 169:-. Författarna heter Margit Eliasson och Gunilla Lindeberg.

  • marianne49 2 oktober 2008

    Ja tycker det är bra kok bok , många som ja arbetar med har köpt den(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.