Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlådor i kylen, hur länge?

  • Lenkan 12 maj 2009

    Min svåger och hans flickvän ställer sig på lördagarna och gör ett storkok av en enda maträtt. Oftast är det någon pasta med sås eller en wok. Sedan portionerar de detta i matlådor som de sedan äter VARJE DAG till både lunch och middag sön-fre. För det första är jag orolig för om det är nyttigt att äta så ensidigt?
    För det andra är jag orolig att maten är dålig efter några dagar, de har den ju i kylen och inte i frysen.

  • Lotten_J 12 maj 2009

    Man kan ju tycka att det är väldigt trist att äta samma mat varje dag. Kosten skall ju varieras. Hur länge maten håller sig i kylskåp det känner man ju då man luktar och smakar. Själv är jag inte rädd för passerat datum på mat så länge det inte luktar el smakar konstigt. Men ett är då säkert...jag skulle inte vilja äta samma mat en hel vecka, däremot min sambo, han kan mkt väl tänka sig att göra det så vi är tydligen olika i det fallet. Har du frågat dem varför de inte fryser in några matlådor?

  • monfo 12 maj 2009

    Om den mat de gör innehåller det den ska av "nyttigheter" så spelar det väl ingen roll om man äter samma i en vecka. Vi i väst är så bortskämda med olika maträtter varje dag.
    Du kan ju alltid föreslå att de kompletterar med sallad och bröd om de inte gör det redan.

  • ros 12 maj 2009

    :)Hej!
    Jag gör mer mat vissa dagar: olika grytor, pannbiffar, köttfärslimpa mm

    Jag fryser in det för "kommande behov"

    Jag vill inte äta samma mat hela veckan.

    På så sätt kokar jag bara ris, pasta eller potatis och värmer det andra under tiden.
    Vissa dagar har jag mer tid för matlagning, men för det mesta ska det gå snabbt.

    Men vi är ju alla olika

    Ha en bra dag!(Y)

  • MatAnders 12 maj 2009

    Det kanske är en grabb grej, jag kan äta samma mat hela veckan brukar göra massa storkok och bara man gillar det man äter så går det utmärkt man kan ofta variera med ris,potatis eller pasta sedan kan man ju ta något annat till lunch/middag.:'(

  • Gnurf 12 maj 2009

    Håller med MatAnders...det är nog en grabbgrej. Tror grabbar är som Hundar...lite buffliga å slaffsar i sig det mesta som ställs framför nosen. Tjejer är nog mer som Katter...halvkinkiga å kräver ständig förnyelse. I matskålen alltså...:D

    Men jag kör vanligtvis en lite annorlunda taktik...brukar på helgerna göra iordning några olika former av "protein"...som tex 1kg ugnsstekt/grillad kycklingfilé och 1,5kg söndagsstek. Detta använder jag sedan under veckan i olika kombinationer med ytterligare smaksättningar såsom tex rotfrukter, lök, paprika osv osv i grytor, omeletter, röror, soppor...både laktosbaserade eller salsabaserade tillsammans med potatis, pasta, ris, bulgur, quinoa osv osv osv....

    På detta vis går det relativt geschwint att köra ihop nyttiga maträtter när man kommer hem sent...lite småkinkig...efter ett hårt träningspass (Y)

  • gimmiahug 12 maj 2009

    Jag tror faktiskt inte det kan vara speciellt nyttigt att käka samma sak två gånger om dagen i en vecka. Det låter omöjligt att de skulle kunna få i sig alla näringsämnen och nyttigheter i en och samma maträtt, framför allt låter det ganska fiberfattigt med pasta eller ris hela tiden. Och såvida de inte äter nylagade och varierade grönsaker till sin lunch/middag, blir det nog lite dåligt med vitaminerna också?

    Vad gäller hållbarheten varierar det säkert beroende på vad de lagat! Om de inte blir matförgiftade är ju maten ok, men som sagt hade jag bekymrat mej mer över näringsintaget.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.