Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlådor, klara i frysen

  • Annica-Johansson 28 augusti 2009

    (L)
    Jag vill ha Er hjälp med att laga matlådor som kan frysas.
    Har tröttnat på pasta med köttfärssås och pannkakor.

  • jimboz 28 augusti 2009

    Prova med Universal-lim det brukar laga det mesta ,annars testa med superlim !

  • Mistys 29 augusti 2009

    Jag tycker att i princip alla grytor blir bra . Kycklinggrytor,chiliconcarne,kyckling i currysås,afrikansk kikärtsgryta, köttgrytor mm. Alla maträtter som är såsiga liksom. Även köttfärsbiffar/köttbullar funkar. Däremot tycker jag inte att pasta , ris och potatis blir bra i frysen så jag har oftast bara "halva" matlådor i frysen. Tar fram kvällen innan ,kokar ris,qinoa eller vad jag nu vill ha då. Det är ju inte så jobbigt att koka lite ris, jobbigare att göra en hel matlåda. Ska vi äta ris eller pasta till middag men jag vet att maten inte kommer att räcka till matlåda kokar jag iallafall mer ris eller pasta och tar sen fram en matlåda ur frysen.
    En av dom få saker med pasta i som blir ok efter frysen är lasagne tycker jag. Men som sagt smaken är ju olika . Har jobbarkompisar som fryser allt och tycker det smakar gott jag tar hellre 15 minuter på kvällen innan och kokar det jag ska ha lunchen blir ( för mig iallafall) en större njutning då(L)

  • boz1965 29 augusti 2009

    Jag brukar göra ett storkok en gång i månaden ungefär. Jag fryser allt i portionsstorlek och sedan är det bara att plocka fram det man känner för och koka lite potatis, ris eller pasta till det. Mycket enklare och dessutom billigare.

    Jag fryser däremot aldrig potatis, ris eller pasta, tycker att det blir så tråkig konsistens då. Särskilt potatis som blir svampig och grynig efter frysning.

  • Lilloo 29 augusti 2009

    Här gör vi matlådor av nästan all mat vi äter. Dock inte klyftpotatis och pommes, det blir inte bra. Vi brukar nästan alltid ha någon låda spaghetti och köttfärssås, makaroner köttbullar och brunsås, fiskgratäng, chili con carne, fiskgryta och potatis, kalops, korvstroganoff med ris eller pasta eller kycklinggryta och ris liggande. Min sambo gillar fryst potatis men jag tycker inte alls om det så i mina lådor är det mera pasta och ris. Om du ska frysa potatis så tänk på om Misty09 sa här ovan att tänk på att ha sås till.
    Jag har däremot aldrig fryst pannkakor faktiskt.

  • The_mama97mia 29 augusti 2009

    Kålpudding går bra att frysa.
    Broccoli och blomkål går ju bra med, gör gryta /gratäng eller ha det som tillbehör i lådan istället för potatis. SOPPA går utmärkt att frysa o ta med som matlåda, ngt jag gör för sällan.

  • tyom 29 augusti 2009

    Rotmos och fläslägg funkar utmärkt......

  • Lenkan 29 augusti 2009

    Den enda pasta jag tycker fungerar att frysa är lasagne. Annars fryser heller aldrig jag pasta, potatis eller ris. Men i princip allt annat går att frysa. Grytor, pastasåser, kött...bara att frysa in det som du ska äta till dagen

  • Erajscha 29 augusti 2009

    Potatismos funkar också i frysta matlådor. Särskilt till t.ex. köttbullar i sås eller pannbiffar i sky.
    Glöm inte grönsaker, ärtor är asbra i natlådan, det är bara att hälla ner dem frysta så blir de klara när man tinar och micrar maten. sockerärtor och små broccolibuketter funkar också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.