Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölkproteinallergiker

  • Russinet-Korinten 21 april 2011

    Hej :) Nu till påsk tänkte jag göra en smörgåstårta (bland det godaste som finns) och jag ser i vissa recept att man ska ha crème fraîsche, men då 3/5 av familjen inte tål mjölk så undrar jag om det finns ersättningsprodukt för det, eller om någon har ett annat recept som passar bra :)
    Glad påsk :D

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Tänker du som mellanlägg mellan bottnar eller ovanpå för att "klistra fast" dekoration?

    Mellan bottnarna kan du kanske annars ersätta med majonnäs? Kaviar på tub? Blanda majjo o kaviar?

    Sen är ju frågan om det är mjölkprotein eller laktos som ska bort. Annars finns det säkert -fria varianter?

  • Russinet-Korinten 21 april 2011

    Det ska inte vara mjölkprotein i den, inte på eller mellan bottnarna.
    Tack för tipsen :)

  • The_mama97mia 21 april 2011

    God och saftig fyllning är annars tonfisk på burk, jag brukar mosa en burk ärtor och blanda med tonfisken, låter kanske konstigt men blir mkt saftigt och gott. Bra med finhackad purjo i också. Helt mejerifritt det.
    Om du ska använda tubkaviar kanske bäst att kolla så det inte smyger sig in ngt mjölkigt i den, men tror de flesta är med bara olja och fiskrom liksom.

    Lycka till!

  • anila 21 april 2011

    Hej!
    Jag har en dotter som är mjölkallergiker, det är inte alltid det lättaste när det gäller matlagning. Hon är så liten än, 2.5 år så hon äter inte smörgåstårta än, så det problemet har jag inte stött på än.
    Men provade en gång Havre-fraiche, å det var bland det äckligaste jag ätit och hon luktade bara på det. Jättedyrt var det också :(

  • Petra7011 21 april 2011

    Hej!
    Är själv mjölkallergiker.Det finns en mjölkfri creme fraiche-Sour supreme(-Tofutti) finns att köpa på Ica maxi och coop forum ca35 kr.ÄR GOD
    Är det bara proteinet som ni inte tål så kan du använda får och get produkter.
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.