Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Murklor

  • lena4 10 maj 2009

    Min gubbe kom in med handen full av murklor nu på kvällen.
    Jag har tittat i svampböckerna och tror det är sorten som heter Toppmurkla.

    Frågan är ?...Vågar vi tillaga och äta den ?

  • lisbethv 10 maj 2009

    Kolla den här länken:D
    http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Morchella_elata

  • Gnurf 10 maj 2009

    Jag är superfeg vad gäller svamp :'( På ICA plockar jag all min svamp :) förutom vad gäller Gula Kantareller...för de kan man ju inte förväxla med något annat :o Lilla Hjärtats lilla Mamma är svampexpert å jag ska boka in mig på några rundturer i svampskogen (Y) Det är ffa många svampars förädiska letala toxiner som gör mig tveksam...:'(

  • dalatjej35 10 maj 2009

    Murklor plockar jag gärna men ger bort dem till svärfar,han älskar dem. Själv anser jag...Varför äta en giftig svamp när hela skogen är full av god och ätlig svamp :D Tänk en macka med "Smörsoppsstuvning" mums (Y)

  • Ninawed 11 maj 2009

    Jag har också hittat murklor, man ska förvälla och försäkerhets skull så förvällde vi dem tre gånger.
    :) för vi var inte riktigt säkra. Men det är ju så gott med svamp överhuvudtaget.(Y)

  • Lotten_J 11 maj 2009

    Murklor är ju det godaste som finns. Vi har torkat dessa och när vi ska tillaga dem så förväller vi dem i tre vattenbyten. Sen gör sambon världens godaste murkelsås. Vi brukar även göra murkelsoppa som förrätt. Har ätit detta i hur många år som helst och vi har ännu inte blivit förgiftade

  • lena4 11 maj 2009

    Tack för alla svar,
    Jag har lagt murklorna på tork. Kanske ska testa göra nåt av dem sen.
    Synd att slänga dem.
    Gratis är ju gott sägs de.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.