Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nötkött... suck

  • peb 18 december 2008

    Vad gör jag för fel? :(
    Stekte söndagssteken först och sen in i ugnen.
    Trodde den skulle bli bra men tyvärr, seg som bara den!!

  • Eery 18 december 2008

    kan du ha haft otur med köttet? eller skurit det i trådriktningen istället för mot?

  • peb 18 december 2008

    Ja, kanske jag hade otur med köttet. Skulle det ha gått att "rädda" eller göra något annat av steken?
    Eller göra som jag -slänga bort den!

  • pedalen1965 18 december 2008

    Skala och skiva kiwifrukter och placera runt steken och sen gladpack över och ha den i kylskåpet ett dygn sådär. Sen är det bara att värma steken igen.
    Det här trixet brukar jag göra med färskt "segt" kött så jag vet inte hur det går med din redan stekta stek.
    Kram

  • MatAnders 18 december 2008

    Jag skulle göra en god pyttipanna av den.

  • piusamadeusmozart 18 december 2008

    Skär jättetunna skivor och lägg på ett fat. Blanda kapris, hackade sardeller tonfisk och ev. hackad inlagd gurka med majonäs och bred över köttet. Dekorera med kokta morötter och persilja. Låt det stå och dra ett tag.

  • bernit 18 december 2008

    Skrivet av peb den 18 dec 2008

    Vad gör jag för fel? :(
    Stekte söndagssteken först och sen in i ugnen.
    Trodde den skulle bli bra men tyvärr, seg som bara den!!


    Vet inte vilken typ av kött du använt men generellt, ge steken en stekyta som du tydligen gjort och stek sedan på SVAG värme i ugnen till rätt innertemperatur (beroende på kött) använd kött-termometer. Det blir svårt att få segt och torrt kött. (Y)

  • Hemlagad 18 december 2008

    Dessutom ärdet nästan omöjligt att få tag på kött som har hängt! Vilt som man slaktar själv låter jag hänga så att 40 dygnsgrader uppnås. Alltså 4 dagar om det är tio grader i kylrummet, 8 om det är fem osv.
    Ett tips är att låta köttet ligga i kylen ett par dagar, men framför allt MÅSTE köttet ha rumstemperatur innan tillagning för att inte bli segt.(H)

  • peb 18 december 2008

    Tog steken diirekt från kylskåpet till stekpannan. Blir köttet segt om den nte är rumstempererad?
    Oftast använder jag griskött men man skulle ju vilja lx till dt ibland med lite nötkött. Det blir nästan alltid lite segt så jag är väldigt tacksam för alla tips somkommer!:)

  • Erajscha 18 december 2008

    Vad var det för styckningsdel?

  • peb 18 december 2008

    Ja, det kommer jag inte ihåg. Det var två veckor sedan men jag kommer ihåg att köttbiten var på special pris. Men nog borde den hagtt att äta ändå?!

  • Erajscha 19 december 2008

    Tja som sagt det beror ju på vad det var för styckningsdel. En del bitar som säljs som stekar måste man grytsteka (brässera) för att de ska bli möra.

  • festmaten 19 december 2008

    Vad många bra tips ni gett här(Y)

    Själv har jag inte fått ngt set kött, jag köper alltid SVENSKT KÖTT (helst Scan).

    Vore intressant att höra om du,peb hade svenskt kött.
    Ren nyfikenhet, bara för att höra om det vara ngn skillnad.

  • peb 19 december 2008

    Ja det kommer en hel del tips. Fina saker! Använder finskt kött eftersom jag bor i Finland. Tror inte det skiljer något mellan finskt och svenskt kött.

  • sofiecoe 19 december 2008

    Det kan bara vara att den hade varit inne förlänge i ugnen. Innertemperaturen ska inte vara högre än 65 grader, Jag brukar ta ut den redan vid 63 och svepa in den i folie i 15-20 minuter.

  • monac 19 december 2008

    skadan är redan skedd....gör som Matanders föreslår....gör en underbar pytt av den i mellandagarna!!!!(Y):D

    Gjorde en gryta för inte så länge sedan av ytterlår...fick koka i 5 timmar innan det var ätbart!
    (rotsakerna och löken hade smäääält ner-men det vart super gott till slut)
    Vet inte vad du gjorde för fel eller om du gjorde rätt men köttet var "lite fel":o

  • jas65 19 december 2008

    Oxbringa är ju ett kött som lätt blir segt om det inte får en lång tillagningstid, men annars så tycker jag nöt är helt ok.
    Mvh
    Anders

  • matbubblan 20 december 2008

    Skrivet av peb den 18 dec 2008

    Vad gör jag för fel? :(
    Stekte söndagssteken först och sen in i ugnen.
    Trodde den skulle bli bra men tyvärr, seg som bara den!!


    Hade du marinerat den något? Alltid bra att marinera 6-8 timmar innan man steker och kör in den i ugnen. Bra med bla vinäger som mörar till köttet. Kanske du hade för hög värme i ugnen, det ger ju fel effekt också då köttet blir rått inuti och hårt utanpå.
    Ett annat bra tips är att införskaffa en tryckkokare, köttet blir FANTASTISKT mört. Du marinerar köttet först, släng in det i tryckkokaren med 1-2 koppar vatten i ca 30 minuter - då är köttet nästan färdigt. Ta ut det från tryckkokaren och sätt in i ugnen för att dels få färg på det dels för att få köttet färdigstekt.
    Kan tilläggas att tryckkokaren inte är billig vid inköp men man sparar massor av tid och energi. Ex så kokar man stora potatisar på mellan 7-10 minuter!! I vanlig panna tar det åtminstonde 25-30 minuter, du kan göra matten själv. Prova nästa gång så får vi se.
    Mvh Matbubblan

  • farmoringer 20 december 2008

    Nötkött är som gammal älg kan jag tänka mig. Koka, koka, koka både länge och väl i mycket vätska. Låt det ta två till tre timmar.
    Ha i en stektemometer...
    Man ska aldrig ha bråttom med steken...:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.