Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

NYTTIGARE alternativ till matlagningsgrädde?

  • Charlottte 22 oktober 2011

    Snälla alla matexperter, finns det något nyttigare alternativ till vanlig matlagningsgrädde jag kan använda?? Har planerat min veckomeny och nästan varje dag ska det vara grädde i maten. Har sett det finns havregrädde, vegetablisk matgrädde mm i affären, är det ett bra substitut?

    Alla tips mottages tacksamt!

  • Mistys 22 oktober 2011

    Vispgrädde + vatten till önskad fetthalt. Nyttigare kan det inte bli. Bara naturliga ämnen, inget konstgjort och du bestämmer fetthalten. Kolla ingrediensförteckningen på grädd substitut och fundera över om det är värt det. Bättre då att späda vanlig grädde som har max två ingredienser och är naturligt utan massa tillsatser.

  • pleta 23 oktober 2011

    Det beror ju lite på hur man definerar "nyttig". Färre kalorier eller mer näringsämnen? Det finns ju gott om lågkalorivarianter av det mesta. Svårare blir det om man är ute efter mer näringsrik mat..

  • Eery 23 oktober 2011

    Vad ska du ha det till??

  • svengelsk 23 oktober 2011

    Jag har ofta funnit mig i samma situation, när jag planerar mat till en helg. Alla recept tycks innehålla grädde. En utväg kan vara att sätta en bock i den kalorisnåla rutan, när man söker efter recept. Provade det just nu och fick fem gräddfria recept på fläskfilé. Att undvika gräddrecept så ofta som möjligt och njuta av riktig grädde de få gånger man använder det tror jag är lösningen.

  • husmusen88 23 oktober 2011

    Har alltid riktig grädde i maten, gör jag sås har jag grädde och en skvätt vatten. Det ska vara riktig mat, inte konstiga tillsatser om det går att undvika.
    Gräddsubstituten funkar dock utmärkt, men de kan ge en konstig bismak om man inte är van vid dem.

    I de flesta fall kan man byta ut grädde mot mjölk (så länge det inte är vispad grädde då) eller helt enkelt späda grädden med vatten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.