Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttigare bjudbuffé

  • Virvlande 16 september 2012

    På onsdag ska jag bjuda några vänner på middag. Vi blir nio personer och både jag och min sambo är studenter. Budgeten är därför något begränsad, men det mesta är nog möjligt att genomföra.
    Jag har nyligen börjat äta nyttigare och försöker undvika stärkelse såsom pasta och liknande. Jag undrar om någon har några tips på vad jag kan bjuda på?

    Jag funderar på att ha en mindre buffé, eftersom vi blir så många, men jag är inte rädd för storkok, så sådana recept går också bra.

    Kan någon hjälpa mig? {clap}

  • Mistys 16 september 2012

    Paj går ju alltid hem...och passar ju bra på ett buffébord. Kan göras billig. Med eller utan kött om det finns vegetarianer i sällskapet. Är det så att du äter LCHF-liknande och vill undvika vetemjöl rekomenderar jag denna pajdeg Pajdeg LCHF Superbra och mycket god oavsett om man äter LCHF eller inte. Funkar till alla. Fyll sen pajskalet med ex kantareller, bacon, purjolök och äggstanning eller bara ost och äggstanning eller vad man vill.

  • Virvlande 16 september 2012

    Skrivet av Mistys den 16 sep 2012

    Paj går ju alltid hem...och passar ju bra på ett buffébord. Kan göras billig. Med eller utan kött om det finns vegetarianer i sällskapet. Är det så att du äter LCHF-liknande och vill undvika vetemjöl rekomenderar jag denna pajdeg Pajdeg LCHF Superbra och mycket god oavsett om man äter LCHF eller inte. Funkar till alla. Fyll sen pajskalet med ex kantareller, bacon, purjolök och äggstanning eller bara ost och äggstanning eller vad man vill.


    Vad bra! Äter inte riktigt enligt LCHF, men tänker mer på vad jag äter.. Det här verkar ju helt klart bra, men vad är fiber husk? Har aldrig hört talas om det. Är visst lite ny på det här området.. :p

  • Virvlande 16 september 2012

    Skrivet av Virvlande den 16 sep 2012


    Vad bra! Äter inte riktigt enligt LCHF, men tänker mer på vad jag äter.. Det här verkar ju helt klart bra, men vad är fiber husk? Har aldrig hört talas om det. Är visst lite ny på det här området.. :p


    Såg nu att det stod i beskrivningen att det är glutenfritt och finns i livsmedelsaffärer.. {giggle}

  • Raider0480 16 september 2012

    Du hittar fiberhusk i små påsar på avdelningnen bland mjöl.

  • Mistys 16 september 2012

    Skrivet av Raider0480 den 16 sep 2012

    Du hittar fiberhusk i små påsar på avdelningnen bland mjöl.


    Står kanske på olika ställen beroende på affär. Men på Willys går det under namnet psyllium, ljusgröna påsar som finns bland glutenfritt. Kostar runt en 10 och räcker länge,

  • svengelsk 16 september 2012

    Buffé "meze"/ Tabbouleh med aprikoser
    Det här receptet har jag sparat under buffé i min kokbok, men inte haft tillfälle att använda. Låter gott tycker jag.

  • elleave 16 september 2012

    Gör en pastasallad med pasta , vinägrette och grönsaker. Servera med ugnsstekt kycklingfilé och småskålar med oliver, fetaost, frukt, yoghurtsås osv

    Se till att du köper pasta med 100% durumvete så är den inte så "onyttig"som vanliga makaroner

  • Memelie 17 september 2012

    Gör lite olika snittar.
    Ta tex dubbla formbröd med någon god "gegga" mellan och skär i mindre bitar eller
    tunnbrödsrullar med sallad och någon "gegga" som du skär i skivor, ca 2-3 cm breda.

    Tips på "gegga":
    Köp mimosasallad och dryga ut med hackad rökt skinka och purjolök
    eller tonfiskröra, tonfisk på burk blandat med cremé fraich och chilisås
    eller någon slags räkröra
    eller kanske någon kyckling/curry-röra

    Allt behöver väl inte vara jättenyttigt..?

  • Virvlande 17 september 2012

    Tack för alla tips!
    Jag har nu kommit fram till att jag ska göra:
    Tunnbrödsrullar med färskost och kalkon
    Tunnbrödsrullar med tonfiskröra
    Minipajer (i muffinsplåt) köttfärs och fetaost
    Kantarellpaj
    Fyllda cocktailtomater med pepparrot
    Fyllda champinjoner
    Pizzamuffins
    Snabbfrallor
    Kålslaw (coleslaw?)
    Grönsallad

    En himla massa nu när man räknar upp det.. Tur att jag har två dagar på mig. (Y)

    Till efterrätt blir det chokladcheesecake med kvarg. Allt ska inte vara nyttigt! ;)

  • Memelie 17 september 2012

    Det låter kanon! :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.