Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överblivet potatismos

  • Virre85 6 december 2008

    Hej, jag har det problemet att när jag gör potatismos så blir det massa över. Varje gång tänker jag att jag ska göra mindre men så vill jag ju att det ska räcka så man blir mätt oxå.
    Finns det någon som har något tips om vad jag kan hitta på med detta överblivna moset?

  • Gnurf 6 december 2008

    Fiskbiffar! Recept använder jag mig inte av tyvärr :'( men i princip är det;

    mosat/finhackat fiskkött (torsk, lax, sej osv)
    överblivet mos
    ägg
    salt, peppar, dina favoritkryddor
    finhackad rödlök, purjo, paprika osv
    ströbröd lr mjöl lr potatismjöl om smeten är för lös

    forma i vattensköljda händer, panera i ströbröd. Stek. Njut!!

  • monac 6 december 2008

    det där lät ju helt OKEY Gnurf!:) bra idé!

  • monac 6 december 2008

    det där lät ju helt OKEY Gnurf!:) bra idé!

  • farmoringer 6 december 2008

    Potatisbullar går också att göra...

  • segerwitch 6 december 2008

    (L)Jag brukar göra en jätte god soppa på överblivet mos, mättande och snabb. Jag vispar i så mycket mjölk, tills önskad konsistens, strimlar en purjolök lägger i och 1-2 buljongtärningar, låt det småkoka, strö över ev lite persilja.(Y) Gott med knäckemacka med ost till.
    Min dotter när hon var barn sa alltid till mig, att göra extra potatismos så vi kunde ha soppa dagen efter:p

  • The_mama97mia 6 december 2008

    Man kan ju gratinera överblivet mos med, lägg i ugnsfast form runt ev kött eller biff. Ha i ngn extra äggula. Blir lite annorlunda och mycket lyxig känsla.

  • evaldo 6 december 2008

    Potatisbullar med bacon
    4 Portioner

    1 kg Kokt potatis
    2 Ägg
    1/2 tsk Salt
    1 msk Smör Panering: Ströbröd Stekning
    2 msk Smör
    300 g Bacon Lingonsylt

    Pressa eller mosa potatisen. Vispa upp äggen och rör ner i moset tillsammans med salt och fett. Vispa moset pösigt med en gaffel. Forma moset till platta runda bullar som vänds i ströbröd och steks i fett. Servera med stekt bacon och lingonsylt

  • MatHanna 6 december 2008

    Jag tycker det är perfekt till att blanda i köttfärs när man t.e.x. gör köttfärslimpa, köttbullar, kålpudding eller liknande, Det smakar också bättre än ströbröd eller havregryn.

    Smaksätt moset med riven god lagrad ost/ eller färska hackade örter och spritsa/klicka ut till t.e.x. fiskgratäng eller gör ducessepotatis.

    Lycka till med moset
    ///
    MatHanna

  • SaraW 6 december 2008

    Jag brukar oftast använda överblivet mos till gratänger eller pommes duchesse men någon gång har jag också bakat in det i filodeg. Använd ramikiner eller små ugnfasta portionsformar. Pensla filodeg med lite smör. Tryck ut degen i smorda formar. I med en rejäl klick mos (gärna med en äggula i), toppa med lite smakrik ost och gräslök eller lite pesto. Tryck ihop filodegen och grädda i ugnen tills fin färg och spröd deg. Väldigt gott till fläskfilé eller lamm.

  • kurt-kent 6 december 2008

    Det finns tydligen massor av kreativa människor, som tagit den goda vanan att också använda överbliven potatis, till annat än stekt och stuvad. Bra!

  • frucaos 6 december 2008

    Baka bröd och stoppa moset i degen - det gör alltid min man om jag inte hinner före och gör potatisplättar (som potatisbullar men tunnare smet). Det blir faktiskt väldigt bra med potatis i bröd - blir saftigt och fint.

  • Lenkan 7 december 2008

    Mosplättar brukar jag göra, blanda ned ett ägg eller två i smeten, lite salt och svartpeppar och stek dem i stekpanna. Serverat med bacon och lingonsylt

  • Virre85 10 december 2008

    Tack för alla recept, finns ju mycket man kan göra med moset ju:D
    Nu behöver jag inte slänga moset längre.. tack tack

  • Christina-Linnea 10 december 2008

    Gör en vanlig pannkakssmet (det går utmärkt att byta ut hälften av mjölken mot vatten) och rör ner potatismoset i smeten. Grädda plättar och servera med lingon och rårivna morötter. Receptet fungerar alldeles utmärkt med överblivet kokt ris också. Barnen älskar det!

  • piusamadeusmozart 10 december 2008

    Skrivet av segerwitch den 6 dec 2008

    (L)Jag brukar göra en jätte god soppa på överblivet mos, mättande och snabb. Jag vispar i så mycket mjölk, tills önskad konsistens, strimlar en purjolök lägger i och 1-2 buljongtärningar, låt det småkoka, strö över ev lite persilja.(Y) Gott med knäckemacka med ost till.
    Min dotter när hon var barn sa alltid till mig, att göra extra potatismos så vi kunde ha soppa dagen efter:p


    Jag gòr ofta mos men slànger aldrig bort om det blir òver, antingen hamnar det i bròd eller sà blir det biffar. Denna variant ska jag prova nàn gàng.

  • piusamadeusmozart 10 december 2008

    Skrivet av Christina-Linnea den 10 dec 2008

    Gör en vanlig pannkakssmet (det går utmärkt att byta ut hälften av mjölken mot vatten) och rör ner potatismoset i smeten. Grädda plättar och servera med lingon och rårivna morötter. Receptet fungerar alldeles utmärkt med överblivet kokt ris också. Barnen älskar det!


    àven denna variant skall pròvas àven om jag inte har lingonsylt.

  • tilda 14 december 2008

    Jag brukar göra potatisplättar eller potatis-och purjolökssoppa. Har även provat att frysa moset och använda det senare. ( i plättar och soppa) Funkar bra. Det blir lite vattnigt, men inget fel på smaken.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.