Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Okokt, skalad potatis

  • Ergilwen 2 juni 2009

    Har fått en massa okokt skalad potatis över. Vad kan man göra med den? Bör den kokas, eller kan den frysas in/förvaras i kyl och i såna fall hur länge?

  • ros 2 juni 2009

    :)Några förslag:
    Gör en god potatisgratäng eller koka potatisen och gör en god potatissallad
    Jag brukar bara spara skalad potatis max ett dygn
    Lycka till!

  • Ergilwen 2 juni 2009

    Jag håller på med potatissallad, den kommer räcka i minst en vecka...

  • Bianca 2 juni 2009

    Riv potatisen och gör raggmunkar av dem. De går utmärkt att frysa. Potatispannkaka är ett annat alternativ på samma smet och går superfort då man inte behöver steka.

  • MatAnders 2 juni 2009

    Den håller sig några dagar om den står i kallt vatten med locket på, då har du tid att fundera ut något gott.
    Lycka till(Y)

  • Ergilwen 2 juni 2009

    Går det att frysa in raggmunkssmet?

  • poffa 2 juni 2009

    Skrivet av Ergilwen den 2 jun 2009

    Går det att frysa in raggmunkssmet?


    Nja.. Kanske inte såå, bra resultat.

    Eller om vi säger så här. Hur dyrt är potatis?

    Kav skiten eller lägg den i blött och använd under veckan.
    P-gratäng däremot går att frysa.

  • Fiona 2 juni 2009

    jag har haft skalad okokt potatis i kylen i en burk med vatten - locket på i en vecka ungefär nu.. Gjorde potatisgratäng på den idag o det gick utmärkt.
    Vet inte hur länge man kan förvara potatis så, men längre än en vecka i alla fall.

  • Lena 2 juni 2009

    Jag kan inte hålla med om att det går att frysa potatisgratäng den blir så flottig och blöt....

  • poffa 2 juni 2009

    Skrivet av Lena den 2 jun 2009

    Jag kan inte hålla med om att det går att frysa potatisgratäng den blir så flottig och blöt....


    Nja, det går, men är inte det ultimata resultatet.
    Men fråga dig själv när du köper en frysen gratängpåse, som man bara lägger i en smord form och gräddar av och det blir perfekt?

    Om du ska frysa in gratängen , tillsätt lite potatismjöl... I koket alltså...

  • svengelsk 2 juni 2009

    Skär i klyftor, koka i fem minuter och frys. Använd som klyftpotatis: pensla eller spreja med olja och baka iugn ca 20 min.

  • Gillsan 2 juni 2009

    :pSkiva potatisen med en osthyvel så det blir tunna skivor och fritera dem så det blir goda chips. Och krydda dem med någon favoritkrydda, det blir gott. du kan även råsteka potatisen när de är så tunt skivade.(H)

  • Lena 3 juni 2009

    Skrivet av poffa den 2 jun 2009

    Skrivet av Lena den 2 jun 2009

    Jag kan inte hålla med om att det går att frysa potatisgratäng den blir så flottig och blöt....


    Nja, det går, men är inte det ultimata resultatet.
    Men fråga dig själv när du köper en frysen gratängpåse, som man bara lägger i en smord form och gräddar av och det blir perfekt?

    Om du ska frysa in gratängen , tillsätt lite potatismjöl... I koket alltså...


    Har provat köpa en som varit fryst men aldrig mer den var blaskig. Nä tacka vet ja de man gör själv

  • Manne_N 3 juni 2009

    Potatisen oxiderar och faller sönder om den förvaras för länge i vatten. Citronsyra är en antioxidant och det kan därför vara fiffigt att skiva eller klyfta en citron och lägga ner i vattnet tilsammans med potatisen.

    Sen tycker jag alltid att potatismos är fiffigt. Du kan göra flera olika rätter baserade på potatismos under en vecka. Potatisbullar, duchesse, potatisgnocci, som ingrediens i en knaprig pizzabotten eller bara som potatismos till fisken.

  • Fiona 5 juni 2009

    Skrivet av Manne_N den 3 jun 2009

    Potatisen oxiderar och faller sönder om den förvaras för länge i vatten. Citronsyra är en antioxidant och det kan därför vara fiffigt att skiva eller klyfta en citron och lägga ner i vattnet tilsammans med potatisen.

    Sen tycker jag alltid att potatismos är fiffigt. Du kan göra flera olika rätter baserade på potatismos under en vecka. Potatisbullar, duchesse, potatisgnocci, som ingrediens i en knaprig pizzabotten eller bara som potatismos till fisken.


    Eller bästa knepet någonsin.... Potatismos i köttbullesmeten! Fråga mig inte varför, men det ska det vara! Det hade alltid min morfar som var köttbullekung :p(L)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.