Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

om du hade en SIK

  • Tillberga 24 augusti 2008

    lagom för två personer, Vad skulle du göra med den då?

    jag har några liggande i frysen,
    urtagna och fjällade och huvudet borta (Y)

  • MatAnders 24 augusti 2008

    Vi fiskade mycket sik förut men jag tycker den blir för torr att steka, det godaste tycker jag är salt sik med äggsås men det tar ju några dagar. Annars är ju rökt sik jättegott men det är inte alla som kommer åt en rök. Kanske köra den i folie med lite finhackad purjolök,citron och vitt vin?
    Hur dom hellst lycka till.
    /Anders

  • Heisjo 24 augusti 2008

    Kanske ugnsbaka den med vitpeppar, salt och krossade enbär och en kvist rosmarin och servera med rostade rotsaker och potatismos?

    Mmm, jag blev själv jättesugen.
    Lycka till!
    //Heidi:p

  • zudette 24 augusti 2008

    Jag skulle lägga ungssteka den med salt (peppar) och smör! enklaste, enklaste och det allra godaste med en sån fisk som sik! servera med kokt eller pressad potatis!!!!

  • SDMaya 24 augusti 2008

    Jag hade lagat den på dillbädd i ugnen, kryddad med salt och citronpeppar.
    Mmmm ...sååå gott!:p:p:p(L)

  • tilda 24 augusti 2008

    Rökt sik är ju godast.

  • Lotten_J 24 augusti 2008

    Siken blir god när den halstras över öppen eld, alla har tyvärr inte den möjligheten...men pass upp, den blir lätt torr......När jag tillagar fisk har jag aldrig en massa kryddor som tar bort den goda fisksmaken...enbart salt salt salt.....fisk går aldrig att få nog salt ibland......

  • Smarrisen 24 augusti 2008

    Ugnsstekt med salt, citronpeppar och smör. Serveras till kokt potatis samt en sås gjord på hackad fräst lök som blandas ner i en creme fraiche tillsammans med en buljongtärning. Gott och enkelt!

  • The_mama97mia 24 augusti 2008

    håller med - antingen ungsstekt i folie med örter inuti, eller ugnsstekt o ös med smör..... eller rökt.. har du en klotgrill kan du röka i den.
    Lyckliga du som har sik hemma... :)

  • ikah 25 augusti 2008

    Gravad sik är också gott(Y)

  • manolito 25 augusti 2008

    (H)gör så att du torkar siken torr. fyll den med en kräm av smör , gorgonzolaost, stek den i smör
    så märker du att du får en fin gorgonzolasmak på skyn du får över, tillsått färsk rosmarin, olivolja och lite grädde, detta recept är gudomligt.

  • evaldo 25 augusti 2008

    Halstrad sik
    Ingredienser 4 port.:

    4 stora sikfiléer med skinnsidan kvar
    Smör eller margarin till stekning

    Äppelcidersås:
    ca 25 g smör eller margarin
    2 1/2 msk vetemjöl
    2 dl torr äppelcider
    2 1/2 dl mellangrädde
    1/2-1 tsk salt
    1-2 krm vitpeppar
    Ca 1/2 dl hackad gräslök

    Att äta till:
    200-400 g burkade eller hemfrysta kantareller
    4 små gula lökar i halvor
    1 påse djupfryst färskpotatis eller kokt, pressad potatis

    Smält matfettet i en stor stekpanna. Stek sikfiléerna med skinnsidan ner på ganska svag värme tills ovansidan blir nästan vit. Vänd till sist filéerna och stek helt kort så att de blir genomstekta utan att köttsidan bränns.
    Såsen:
    Smält matfettet i kastrull. Rör ut mjölet slätt i fettet. Vispa i äppelcider, sedan grädde, lite i taget. Smaka av med salt och peppar. Rör i gräslök precis före servering.
    Dela sikfiléerna i halvor. Lägg upp dem på frästa kantareller. Häll sås runtom och placera lätt kokta, sedan stekta, lökhalvor och en dillkvist på tallriken. Servera färsk eller pressad potatis till.



    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.