Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkakssmet!

  • hanna_s 31 juli 2009

    Kan man rädda en pannkakssmet som klumpat ihop totalt? Och hur i så fall. Har just sabbat 1,5 liter mjölk och 7 ägg så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Citronflickan 31 juli 2009

    Oj. Jag skulle försöka med stavmixern. Den brukar hjälpa om det klumpar ihop sig. Fast jag lovar inte att det funkar.

    Jag har däremot kommit på ett smart sätt att fixa smeten ifrån starten. Jag blandar först ägg och allt mjölet. Jag brukar ta det grövsta mjölet först. Sedan blandrar jag i någon dl mjölk och vispar så att smeten är jättetjock (typ tjock sockerkakssmet) När alla klumpar börjar lösa sig blandar jag mer mjölk eftersom. Alltså vispar, mer mjölk,, vispar, mer mjölk osv

  • hanna_s 31 juli 2009

    Det var precis så jag gjorde, ägg och mjöl först. Funkade inte med ballongvisp i Kitchen Aid kan jag tipsa om! Jag silade smeten och vispade, med elvispen, i lite mer mjöl. Det känns som vanlig pannkakssmet, hoppas det går att grädda pannkisar!

  • Citronflickan 31 juli 2009

    Du får väl mosa klumparna med stekspaden när du gräddar. :p ha ha ha. Lycka till.

  • anaholm 31 juli 2009

    Försök att sila smeten, det har jag gjort och det funkade rätt bra. :D Lycka till

  • lady12ar 31 juli 2009

    Jag har också gjort det misstaget. Men om man blandar i lite mjölk i taget så går det bra. Men bara lite. Sedan ska du alltid ha i äggen sist. Man lär så länge man lever.

  • Okänd 31 juli 2009

    Skrivet av hanna_s den 31 jul 2009

    Kan man rädda en pannkakssmet som klumpat ihop totalt? Och hur i så fall. Har just sabbat 1,5 liter mjölk och 7 ägg så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!


    Har du testat med att göra pannkakssmet på dinkelmjöl?
    Blir det klumpigt så beror det på kocken!
    Det finns bara ett sätt att göra pannkakssmet på.
    Knäck äggen i en skål, vispa till skum, ner med så mycket mjöl att det fortfarande går att vispa runt, tillsätt mjölk lite i taget till en slät och klumpfri smet, salta, låt vila kallt en stund. Grädda dina pannkakor!

  • Pinglan52 31 juli 2009

    Jaha, jag tar oxå i äggen sist, hoppas det gick bra med smeten:p

  • ros 31 juli 2009

    :)Så här gör jag
    Plättar
    klumpar det sig så går det att sila med hjälp av att trycka en sked i silen

    Lycka till!

  • hanna_s 31 juli 2009

    Ordningen återställd!
    Pannkakorna blev jättegoda. Tack för alla tips, bra att ha i bakfickan nästa gång det går illa.

  • svengelsk 31 juli 2009

    Lika volym vätska och mjöl brukar gå att vispa klimpfritt. Jag häller i en dl mjölk och en dl mjöl , mixar eller vispar till slät smet. Sedan tillsätter jag ett ägg och ytterligare en dl mjölk och vispar igen.

  • hansdotter 31 juli 2009

    Detta inlägg ger ingen hjälp till ovanstående fråga om räddning av pannkakan utan är bara ett tips -Jag har alltid i vanliljsocker i smeten- Mums!(Y)

  • AnneNi 31 juli 2009

    Skrivet av svengelsk den 31 jul 2009

    Lika volym vätska och mjöl brukar gå att vispa klimpfritt. Jag häller i en dl mjölk och en dl mjöl , mixar eller vispar till slät smet. Sedan tillsätter jag ett ägg och ytterligare en dl mjölk och vispar igen.


    Håller med! Jag blandar alltid mjöl (och lite salt) med lika mycket mjölk, sen lika många ägg som deciliter mjöl och när det är klumpfritt häller jag till sist i lika mycket mjölk till. Detta brukar alltid fungera och pannkakorna blir supergoda! Jag använder flytande margarin när jag steker dem, vilket är väldigt bra tycker jag!

  • safir74 31 juli 2009

    Jag gör alltid pannkakssmet på samma sätt. Har aldrig fått några klumpar. Vispar äggen först sen i med mjölk under tiden jag vispar. Sedan i med mjölet och eventuellt mera mjölk. Mäter aldrig heller utan gör på en höft.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.