Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Renfilé

  • Josses 6 december 2010

    I fredas var jag och maken på BAE Hägglunds veteranfest, ha fick sin guldklocka.
    Där blev vi bl.a. bjuden på renfilé med enbärssås.

    Tyvärr smakade renfilén LEVER!:(

    Någon som har en susning om hur det kan bli så?
    Har ätit renkött i olika konstellationer men aldrig att det har smakat lever!
    Vi var flera som kände samma sak.

    Det var genomstekt och inte alls något blodigt.

    Har hört två förklaringar;
    Den ena var att det hade stekts för länge!
    Har aldrig varit med om att fläskfilé eller oxfilé har smakat lever för att de har stekts för länge.

    Den andra var att det hade blivit vaccum-mörat och då kan det smaka lever.

    En filé ska väl inte behövas möras? Den är ju mör som den är!

    Väldigt synd på ett så fint kött och på en så fin middag.
    Inte roligt att ha ett sånt minne av en så fin fest:'(

  • smeand 6 december 2010

    Jag åt ren igår som var rosastekt. Har aldrig ätit det förut, men jag tyckte att smaken lutade åt lever-hållet (men bara lite). Jag tyckte att det var väldigt gott iaf {eat}

  • Bianca 6 december 2010

    Jag äter inte renkött just av den anledningen att det smakar lever, gäller även rådjur. Jag är från en jägarfamilj och har ätit vilt kött hela mitt liv men just ren och rådjur går inte. Tror att det har att göra med vad de äter helt enkelt och det kan ju förklara att det smakar mer eller mindre lever. Som sagt inte vet jag, bara en fundering...Men...om man låter köttet ligga och dra i mjölk innan tillagning får man bort en hel del av viltsmaken.

  • Bumbis 6 december 2010

    Min svärmor var på middag med pro för några veckor sedan och där serverades ren och hon tyckte att det var ogott för att det smakade lever. Av dom andra svaren så är det väl så att smaken är åt leverhållet, vad vet jag.

  • Josses 6 december 2010

    Ja, nåt mysko är det i alla fall.
    Eftersom varken renstek eller renskaven smakar "lever",
    men det är ju "bra" att det är fler som har upplevt samma sak.
    Började nästan tro att jag hade blivit helt knäpp i bollen{messed}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.