Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Renytterfile for dummies :)

  • jaclu 12 juli 2010

    Hej,
    bor i Holland och jag och en kompis skall bjuda några franska vänner på en "svensk inspirerad" middag, då polarn är bra på mat så skaffade han 3 x halvkilos renytterfile. Nu fick han ett akutjobb och var tvungen att resa bort och jag sitter som värd om några dagar och har aldrig tillagat renkött själv - oops.

    Nån som har något bra tips vad man kan smälla ihop för 7 pers?

    tack på förhand!

  • chrisq 12 juli 2010

    hej helstekt ren file med små panerade kul potatis o en rödvinssås sallad till det o lite kantareller

  • jaclu 12 juli 2010

    låter smarrigt, kan vara värt att prova - tack för tipset!
    btw har för mig att renfile inte skall hettas upp för mkt, tror du 71-72 räcker?

  • Bumbis 13 juli 2010

    Vill du ha köttet något rosa så ta ut det ur ugnen vi ca 62 grader. Efter det går det upp något i grader när det vilar. Så gör iallfall jag och det är perfekt för våran del.

  • The_mama97mia 13 juli 2010

    En dummy till här kanske, men är det samma med "ytterfilé" även på ren ? Jag menar fläskytterfilé är ju typ benfri kotlettrad, inte för att jag tror det spelar så stor roll vid tillagning av ren heller, men ändå... Så man inte tror det är själva filén.
    Nu tål ju renkött att vara mer rosarött än fläsk. PÅ min stektermometer så står rekommenderad temp för olika köttslag.

    Ngt svenskt förutom själva renköttet är ju förstås kantareller om ni får tag på det, och ngt med löjrom, typ, till förrätt.

    Vet inte om du får svar på din fråga ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.