Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rimmad bog

  • Bumbis 30 september 2009

    Idag när jag var och handlade blev jag sugen på rimmat kött som man ska koka. Är det någon som vet hur man rimmar tex en skinkstek och hur längde den ska ligga och sedan hur länge den ska koka. Ca 1 kg.

  • Bumbis 30 september 2009

    Bland alla matproffs här på MK, finns det ingen som vet?

  • Okänd 30 september 2009

    Jag blir lika förvånad som du!
    Men det är nog inte så vanligt att salta kött hemma längre.
    Det går ju att köpa färdigrimmat i vilken affär som helst i dag.
    Och det går inte att komma ifrån att det är lite omständigt att salta sitt eget fläsk och kött.
    För det första måste man ha tillgång till en tillräckligt stor, mörk och sval plats att förvara på.
    För det andra måste du först koka en saltlake på vatten salt, natriunmnitrit och socker och låta den kallna helt innan du kan lägga ner din förbehandlade fläskbog.
    När du kokat din saltlake och låtit den kallna så gnider du in din köttbit med salt, socker och natriumnitrit och låter den ligga svalt över natten.
    Natriumnitriten förhindrar att det utvecklas skadliga bakterier samt ger köttet en rödare färg. Utan nitrit blir köttet gråaktigt efter att ha legat i saltlaken.
    Ett mått på hur länge det bör ligga i laken är 1-2 veckor för en skinka på 3-4 kg.
    Man måste även tänka på att natriumnitrit i för stora mängder är giftigt!

  • Bumbis 30 september 2009

    Jag googlade på "rimma fläsk" innan idag och fick fram en del men jag var mest nyfiken om någon av oss hade något bättre. Ett tips var 4 l vatten, 250 g salt och 125 g socker som kokades och svalnade och sedan i med kötter 12-14 timmar. Sedan stå och vila några timmar i kylen utan övertäckning. Sedan koka som en juskinka, ca 1 tim/kg. Andra tillsatser behövdes inte. Jag provar någon dag och skriver sedan hur resultatet blev.

  • MammaModesty 30 september 2009

    hejsan jag rimmade skinkstek förra veckan o gjorde lite på en höft...

    kokade ca 1½ liter vatten med 1-1½ dl salt... jag hade i salt lite i taget o rörde om i vattnet.. jag vill ha gansla salt kött så när det smakade "lagom" lär jag det koka upp ordentligt o svalna sen lade jag i skinksteken o lät ligga i 1½ dygn.. kokade sedan steken i nytt vatten men hade i lite salt i det.. även lök morot o några kryddpeppar korn fixk följa med i kött koket... minns inte hur länge det sjöd (det ska bara sjuda inte koka... men tippar på ca 1 tim /kg) gjorde rotmos till..... mmm... behöver jag säga att vi åt tills magen kändes fyrkantig...

    lycka till... tala gärna om hur det blev... =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.