Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Risotto?

  • 26 februari 2001

    Jag skulle vilja ha era bästa risottorecept som jag har fått noja på... Gärna krämiga sådana!

  • 28 februari 2001

    Risotto är bland det godaste jag vet, och jag lagar det väldigt ofta. Det fiffiga är att kan man laga en klassisk risotto kan man sedan variera smaksättningen i de oändliga. Jag brukar smaksätta med:-trattkantareller och vitlök (svampen fräses tillsammans med löken innan ris och buljong tillsätts)-saffran (till fisk)-tomat, fetaost och färskbasilika (färska, flådda tomater i bitar, fetaost i stället för parmesan)Lycka till!

  • 28 februari 2001

    Vassego!1 paket (250 g) fryst bladspenat1 gul lök1 knippa persilja, helst slätbladig1 msk olivolja3 dl avorioris2 hönsbuljongtärningar2 dl vitt vin7 dl vatten2 dl färskriven parmesan3 vitlöksklyftor1 msk olivolja2 msk pinjenöttersaltsvartpepparTina bladspenaten. Finhacka löken och hälften av persiljan. Hetta upp olivoljan i en kastrull. Stek lök och persilja helt kort under omrörning.Blanda i riset. Smula över buljongtärningarna. Häll på vin och vatten. Låt riset svälla i 20 minuter på svag värme, utan lock och under ständig omrörning. Ta kastrullen från värmen och blanda i parmesanosten. Lägg på ett lock.Lägg den tinade spenaten i en sil. Pressa ur så mycket vätska som möjligt. Finhacka vitlöksklyftorna.Hetta upp olivoljan i en stekpanna. Fräs vitlök och pinjenötter till en gyllene färg. Vänd ner spenaten och låt den bli genomvarm. Smaka av med salt och rikligt med nymald svartpeppar.Blanda ris och spenat. Lägg upp på ett stort varmt fat eller på individuella tallrikar. Hacka resten av persiljan och strö över.Servera genast med extra parmesan till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.