Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Röd curry?

  • nano46 24 mars 2008

    1 tsk röd curry står det i receptet, vad är det? (den vanliga curryn är det gul curry?)

    Någon som vet?

  • Ketronya 24 mars 2008

    Ja, röd curry, är helt enkelt röd curry, finns att köpa bland kryddorna. Det finns röd, grön och gul curry om jag inte missminner mig. Den "vanliga" curryn är den gula.
    När det gäller röd curry brukar jag personligen använda Kockens "Thai red curry", men det spelar inte så stor roll vilket "märke" man använder. Hoppas du blev lite klokare :)

  • Ketronya 24 mars 2008

    Skrivet av Molgan den 24 mar 2008

    Apropå Curry!
    Hur sror skillnad är det på smakerna mellan de olika curry sorterna? Är det någon curry man bör vara mer försiktig med? Spelar det någon roll tvilken sort man använder till alla de olika maträtterna som innehåller curry?
    Kanske jag borde ha startat en egen tråd nano46. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.


    Det är rätt stor skillnad på de olika currysorterna, den "vanliga" gula curryn har den klassiska och kanske lite mer "milda" smaken medan de andra två har mer distinkta smaker oh smakar helt enkelt annorlunda.
    Jag tycker absolut att det spelar roll vilken man använder, inte för att blir dåligt oavsett vilken man använder utan snarare för att man är ute efter en viss smak.
    Som tex i en hönsfrikassé med curry är man ju ute efter den klassiska gula currysmaken och inte minst färgen! Det hade blivit en helt annan rätt om man använt röd eller grön curry till det!

    Angående styrkan i currysorterna så varierar det lite, den gula curryn är väldigt smakrik, men ganksa mild. Den röda kan man krydda upp det ganska hett med och likaså med den gröna eller så upplever jag det åtminstone. I slutändan handlar det mycket om hur mycket man använder och vilka smaklökar man har :)

    Blev ett långt svar... hoppas det hjälpte!

  • monel 25 mars 2008

    Jag är en stor älskare av curry (den vanliga gula)! Jag köpte stark curry av misstag en gång och det gör jag inte om. Det var bara att slänga. Den var bara stark och inte alls god. Har också prövat grön och den tyckte jag inte heller om. Sen är det stor skillnad i smak mellan olika märken. Det är bara att pröva sig fram vilken man tycker om. Curry är ju en kryddblandning så du kan ju göra din egen curry också.

  • azlan_lena 25 mars 2008

    Röd curry absolut en höjdare !(Y)
    mild o fin o passar när det står " curry"
    Man får dock leta lite i olika affärer innan man finner den .

  • nano46 25 mars 2008

    Tackar alla som svarat, detta hade jag ingen aning om, nu vet jag vad jag ska leta efter.
    Verkligen ett kanonforum. :)

  • sussiofaeke 2 april 2008

    Jag skulle vilja höja panang curry till allas uppmärksamhet!
    Gul curryblandning med inslag av citrus, otroligt god med kyckling och färska grönskaer i en enkel wok!
    Finns som färdiga kryddblandningar i de flesta affärer!

  • ingdot 6 april 2008

    Den röda curryn är god(Y)

  • rasine 8 april 2008

    Dn röda curryn används till fördel i wook och taimat

  • monac 8 april 2008

    kanske det är röd-currypasta,...upplever att den röda curryn är den med mest drag i,(chili)
    den gröna är "blommig " på nått vis,mycket citrongräs & koriander tror jag!:o
    Currypasta hittar du i asiat/orient butiker,kanske t.o.m. på ica:)
    Det är sant att det har sina olika användnings områden!
    Mitt råd är att ta det lite lugnt med doseringen av den röda! Det är bara att pröva sig fram hur hög styrka du tål:D
    jag är ett stort curry-freak....(Y)

  • monac 8 april 2008

    Skrivet av sussiofaeke den 2 apr 2008

    Jag skulle vilja höja panang curry till allas uppmärksamhet!
    Gul curryblandning med inslag av citrus, otroligt god med kyckling och färska grönskaer i en enkel wok!
    Finns som färdiga kryddblandningar i de flesta affärer!




    Den ska jag kolla efter när jag handlar nästa gång...vad är det för märke?:)
    /Monac.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.