Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ryggbiff - vad gör ni?

  • mahlina 17 januari 2008

    Köpte ryggbiff på extrapris så det är sådant jag ite lagar så ofta. Det är gott att steka som det är men tänkte höra om ni har några tips? Just nu lutar det åt potatis och morot i ugn och Lithells kebabsås till(H) inte det allra roligaste.....

  • evaldo 17 januari 2008

    Helstekt ryggbiff med rödvinssås
    En festlig huvudrätt till helgens middag.

    Det här behövs till 4 port:
    ca 1 kg ryggbiff
    2 msk smör
    salt, svartpeppar
    Sås:
    3 schalottenlökar,
    hackade
    3 vitlöksklyftor, krossade
    2 + 2 msk smör
    1/2 dl strösocker
    4 dl rött vin
    1/2 dl kalvfond, konc
    2 dl vatten
    salt, svartpeppar
    ev maizena mörk redning
    Ugn: 125º


    Gör så här:
    1. Putsa köttet och torka av det. Bryn ryggbiffen runt om i smör i en stekpanna. Salta och peppra köttet under tiden.
    2. Lägg över steken i en ugnssäker form och stek klart steken i nedre delen av ugnen vid 125º, tills innertemperaturen i köttet är ca 65º, då är köttet rosa.
    3. Låt köttet vila 10 minuter, innan det skärs upp i drygt 1/2 cm tjocka skivor.
    4. Fräs lök och vitlök till såsen i 2 msk smör i en kastrull tills löken är genomskinlig. Tillsätt strösocker, rött vin, kalvfond och vatten. Låt det koka tills ca 4 dl återstår i kastrullen. Sila bort löken och tryck ur all vätska ur den genom en finmaskig sil.
    5. Koka upp såsen strax före serveringen och rör ner 2 msk rumstempererat smör. Smaka av med salt och peppar. Om du tycker att såsen är tunn kan du reda den med mörk redning. Servera köttskivorna med sås, gratinerade potatisbakelser samt gärna kokt broccoli och blomkål.

  • MammaModesty 17 januari 2008

    jag hade stekt den med salt och ganska mycket svartpeppar... serverat med murkelsås/alt annan svamp och hasselbackspotatis (hmm.. detta om den var skivad... ) annars hade jag gjort en stek i gjutjärnsgrytan med vin och lök och timjan men fortfarande samma potatis... kanske dock en vin sås efter som det är vin i skyn

  • ikah 17 januari 2008

    Stroganoff, hackade biffar, pepparbiff, grytor

  • Okänd 17 januari 2008

    Tillaga i stekpåse med morötter och lök.Servera med potatisgratäng eller potatismos.Behövs ingen sås,bara sky.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.