Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Schnitzel av griskött

  • mariec 17 augusti 2009

    :D

    Hej!

    Vi slaktar själv och får massor av schnitzlar. Mitt ena barn tycker inte om panerat kött och är inte förtjust i grytor. Finns det några andra goda recept som ni kan delge mig.

    Marie

  • The_mama97mia 17 augusti 2009

    hmmm... tänker på sambalkotletter i ugn, det är inte gryta, går bra att göra på skinka/schnitzel. Återkommer med receptlänk, annars finns flera om du söker på sambalkotlett i recept här.

    Annars grillar jag gärna schnitzel, alltspå om du menar styckningsdetaljen som skinkskiva. Går ju att göra mkt gott , både grilla i skivor eller på spett.

  • AnneNi 17 augusti 2009

    Testa att bara steka köttet och servera som hamburgare. Vi gör nästan alltid våra hamburgare med fläskkotletter. Ställ fram kött, bröd, grönsaker , ketchup o dressing och låt alla själv få göra sin hamburgare.
    Annars kanske du kan strimla köttet och steka det med kebabkrydda och servera med tomatsås och något gott bröd (tex hemmagjorda tunnbröd i stekpanna el pitabröd).
    Lycka till!

  • Okänd 17 augusti 2009

    Får det inte ens vara enkelpanerat, alltså i lite vetemjöl?

  • Erajscha 17 augusti 2009

    Det funkar utmärkt att använda som wokkött. En annan variant är att steka schnitzlarna med salt och peppar, ha på valfri örtkrydda, oregano brukar gå hem hos barn, och sen krosade tomater. Det serverar man med fördel till ris, ärtor eller gröna bönor och en färsk gurka.

    Vi brukar också marinera och grilla fläskschnitzel.

  • mariec 17 augusti 2009

    Antar att mjölpanering går bra, har inte testat.

  • Okänd 17 augusti 2009

    Skrivet av mariec den 17 aug 2009

    Antar att mjölpanering går bra, har inte testat.


    Testa följande men byt ut kotletterna mot skinkschnitzlar i stället!

    Dansk fläskkotlett

  • kattgnag 17 augusti 2009

    Stek dem som de är och låt efterputtra i nån god sås. Såg ett recept nånstans för ett tag sedan (minns ej var) där man gjorde en dragonsås för sig, hade kryddat schnitzlarna med salt o peppar, strukit på lite starkare senap samt kryddat med smulad dragon. Sen vek man varje schnitzel dubbel (bör vara tunna skivor då), kanske tog hjälp av tandpetare ifall det behövdes och stekte dem en kort stund på varje sida. sen hällde man i denna dragonsås och lät schnitzlarna puttra en kort stund.
    Minns att vi testade detta hemma och det blev jättegott. Här var det dragon som var "drottningen" på tron, men såklart borde man kunna välja sin egen favoritkryddning:)

  • babbs 18 augusti 2009

    Gör rullader, eller lägg två tunna ihop med skinka, ost och senap emellan. Rulladerna kan man fylla med nästan vad som helst som man tycker om. Bryn dem sedan och låt dem puttra i lite god sås.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.