Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skala recept?

  • miggo80 8 februari 2015

    Hej!

    Jag har kollat runt nu i veckor efter information om hur man skalar recept. Så jag fann den här webbplatsen och passar nu på att fråga igen.

    Är det någon som vet hur man skalar ett recept? Vilken metod använder man? Multiplicerar man? Skiljer man mellan olika varor? så som salt? etc


    Vore så oerhört tacksam för svar


    Miggo

  • Lisabeertje 9 februari 2015

    Så som jag ser det ska man inte skilja mellan varorna. Man ska bara multiplicera/dela med detsamma för varje vara.
    T ex en tredjedel av allting, allt dubbelt...
    Det är hur jag gör, det låter ganska logiskt och jag har aldrig haft problem med det (utom när 'problemet' finns i originalreceptet).

  • DoctorWho 15 februari 2015

    Var försiktig med saltet när du skalar, det kan OFTA bli för salt och du tex tredubblar eller mer.

  • svengelsk 16 februari 2015

    Kokvatten kan vara lite knepigt, samma mängd avdunstat oavsett hur mycket som finns i grytan. Jag fick T.ex koka min marmelad i evigheter när jag dubblade receptet. Det var innan jag hittade Hiram's recept på engelsk apelsin marmelad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.