Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skinkstek

  • Penne 2 december 2009

    Hur gör jag bäst en hel skinkstek? I ugnen eller i en gryta/kastrull?

  • The_mama97mia 2 december 2009

    Jag gillar att köra stekar i ugn, in med termometern bara.

  • MatAnders 2 december 2009

    Jag skulle föredra grytan (vätskan dunstar inte bort på samma sätt) då får du god sky till såsen :)

  • Gnurf 2 december 2009

    Jag brukar ibland skära upp just fläskstekar/karré som en kappa, fylla med en kryddpasta eller bara torrkrydda...och sedan rulla ihop som en rulltårta å binda ihop med stekgarn. Så i med en termometer och baka av i ugn. Blir mycket gott med kryddningen "inifrån" och man kan även dra på med kalkonskivor, bacon, strimlade soltorkade tomater, pressad vitlök osv i "kryddpastan". Blir lite som en hemkörd pastrami typ och livar upp den trötta gamla söndagssteken...(Y)

  • Gnurf 2 december 2009

    Måste dock erkänna att jag alldeles precis NU har buljongkokat en Picnicbog på 1,4 kg (39 kr/kg på Hemköp). Buljongen kommer att användas till en linssoppa...bogen blir till pastasås, bondomelett och pålägg för matiga mackor. Användbara rackare dessa stekar...:p

  • The_mama97mia 2 december 2009

    Jo men precis, tillagningssättet beror ju lite på hur du vill servera den sedan, jag tänkte klassisk skivad stek då passar väl ugn bra. Annars är ju både grytstek och lergryte-stek toppen.

  • Lenkan 2 december 2009

    Jag föredrar skinkstek gjord i ugnen, gillar den knapriga ytan som blir.
    Jag själv brukar gnida in steken i senap sen krydda med salt, vitpeppar, svartpeppar och rosmarin, just senapen gör ytan underbar!

  • Mistys 2 december 2009

    Vi steker alltid i gryta. Krydda och stek med lökar och morötter. Buljongtärning och vatten, koka tills det är mört. Sila skyn, i med grädde. Världens godaste sås får man på det viset (Y)

  • redd 3 december 2009

    Nu lämnar jag ämnet lite men jag är inte så överförtjust i julskinka men eftersom det alltid är lockvara kostar dom ju nästan ingenting för stunden.

    SÅ finns det något annat som man kan göra av skinksteken? Går det t.ex. att lägga den i kryddad marinad någon dag och göra något trevligt pålägg av den?

    Helst skulle jag ju testa att röka men det känna list för ambitiöst för mig ;)

  • Gnurf 3 december 2009

    Menar du en rå skinkstek nu redd, eller en färdigsaltad färdigkokt Julskinka!?? :)

  • Lenkan 3 december 2009

    Jag kan använda julskinka som alternativ till fläsklägg när den är billigare och servera med rotmos och senap. Smaskens (Y)

  • redd 3 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 3 dec 2009

    Menar du en rå skinkstek nu redd, eller en färdigsaltad färdigkokt Julskinka!?? :)


    Det som finns i butikerna. Så både och.

  • Gnurf 3 december 2009

    Ja men då måste mitt svar bli ett rungande JA!! :p

  • k1anna1m 3 december 2009

    Jag gjorde en "stek" på picknicbog igår (oxå hemköp 39kr/kg). Kokade köttet 1,2kg i två timmar & en kvart med katrinplommon, vatten, buljong, morötter & lök. Jag föredrar att koka (H)

  • WiolaH 3 december 2009

    Varför inte prova att göra Tjälknöl (på rå skinkstek då förstås)? Blir jättegott och kan användas både till middagsmat och pålägg.....

  • The_mama97mia 3 december 2009

    Skrivet av redd den 3 dec 2009

    Nu lämnar jag ämnet lite men jag är inte så överförtjust i julskinka men eftersom det alltid är lockvara kostar dom ju nästan ingenting för stunden.

    SÅ finns det något annat som man kan göra av skinksteken? Går det t.ex. att lägga den i kryddad marinad någon dag och göra något trevligt pålägg av den?

    Helst skulle jag ju testa att röka men det känna list för ambitiöst för mig ;)


    Av RÅ skinkstek, typ pigghambog - gör jag grillskivor, skivar, marinerar o grillar. Du kan självklart göra grytbitar av det med. Fast det kanske inte var så du menade?

  • Penne 3 december 2009

    Jag visste inte vilket sätt jag skulle välja så jag brynte hela steken runt om i stekpannan sen la jag den i en form i ugnen och hällde på lite buljong och la över folie. FÖr jag har ingen bra gryta att koka i. Stekte i typ 100 grader i över 2 timmar. Den blev jättegod.

  • The_mama97mia 3 december 2009

    Skrivet av Penne den 3 dec 2009

    Jag visste inte vilket sätt jag skulle välja så jag brynte hela steken runt om i stekpannan sen la jag den i en form i ugnen och hällde på lite buljong och la över folie. FÖr jag har ingen bra gryta att koka i. Stekte i typ 100 grader i över 2 timmar. Den blev jättegod.


    *WOW* good 4 U.
    Du får la lägga in det som recept här! Huvudsaken att det blev lyckat!

  • Penne 3 december 2009

    Ja det var ju huvudsaken, men tack för alla tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.