Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skulle behöva lite hjälp!

  • yucon 24 januari 2009

    Jag är lika vilsen i köket som ett rådjur i ett akvarium, så jag skulle behöva lite råd. Ska nämligen bjuda över 2 polare imorn på middag. Vi är nudelfantaster alla tre, så jag hade tänkt mig nåt i stil med stekta nudlar med kyckling. Någon som har nåt råd, om hur jag ska gå till väga?? Mkt tacksam för hjälpen! Mvh Yucon (Y)

  • jzw0010 25 januari 2009

    Jag lagade något hemma för ett tag sen som blev VÄLDIGT uppskattat: köp hem lite olika färska grönsaker, (t ex broccoli, morötter, selleri, sockerätor, konserverade bambuskott, minimajs, vattenkastanjer) och så lite osaltade cashewnötter. Stek kycklingen i bitar i olja, häll sedan på grönsaker (färska och konserverade) skurna i lagom bitar och tillsätt evetuellt lite mer olja tillsammans med hoisin-sås (finns bland nudlar och asiatisk mat i affären). Mot slutet häll i nötterna. Huuur gott som helst! Servera med nudlar (man kan blanda alltihopa till en stor wok om man vill).

    Vill man göra woken ännu mer exotisk kan man ha i annanas bitar och bitar av färsk mango - mums!

    Vill du göra det enkelt kan du köpa en färdig fryst wok-mix istället för att använda färska grönsaker.

  • jzw0010 25 januari 2009

    Skrev inga tider - kycklingen steker du tills den är genomstekt innan grönsakerna och såsen tillsätts - sen steker du allt tills grönsakerna blivit ganska mjuka.

  • Nusse 25 januari 2009

    Såg på ett matlagningsprogram att man skulle lägga nudlarna i kallt vatten i några timmar innan tillagning ist för att koka dem. Jag provade och det blev superbra! Fasta men mjuka ändå liksom.
    Jag brukar göra som jzw0010, köpa en massa goda grönsaker och sen wokar jag loss!
    Lycka till!:D

  • anluk 25 januari 2009

    Här kommer ett litet förslag från mig.

  • LaJefa 25 januari 2009

    Skrivet av Nusse den 25 jan 2009

    Såg på ett matlagningsprogram att man skulle lägga nudlarna i kallt vatten i några timmar innan tillagning ist för att koka dem. Jag provade och det blev superbra! Fasta men mjuka ändå liksom.
    Jag brukar göra som jzw0010, köpa en massa goda grönsaker och sen wokar jag loss!
    Lycka till!:D


    Detta måste jag testa för jag tycker inte om när nudlarna blir för mjuka och slabbiga. Tack för tipset.

    När jag wokar så har jag alltid en gryta med sjudande vatten där jag först förväller alla ingredienser så att dem har ungefär lika lång tillagningstid i wokpannan.

  • 25 januari 2009

     

  • LEDIVO 25 januari 2009

    Här kommer en variant. Om du gillar kyckling bättre kan du använda det istället och anpassa tillagningstiden därefter. Byt då även ut buljongen till hönsbuljong.
    Nötköttsgryta med nudlar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.