Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla, snälla; Ala ni som är 100% VEGANER!

  • russinbullen 12 januari 2010

    ::'(:'(:p Kan ni inte bara ge mig, som har blivit mamma till en vegan, på 15 år? Hon verkar 100% övertygat, och jag har inga som helst kommentarer! Men är totalt 0 ställt. Vill ju göra god och nyttig mat till henne, men allt vad jag gör är tydligen "blääh". Hon fördömer os köttätare till föräldrar, men jag respekterar hennes åsikter, och vill bara göra henne glad, och "mätt"! Bönor och linser, hatar hon ju, så nu håller jag på att ruinera mig på veganska livsmedel... Snälla, en veckomatsedel, hade varit guld värd!
    Kram "veganmamman(L)"

  • Mistys 12 januari 2010

    Du har fått en del tips i din tidigare tråd längre ner på sidan (Y)

  • familjenlundin 12 januari 2010

    Du har ju fått en del tips i din förra tråd du skapade :)

  • russinbullen 12 januari 2010

    :Ok, Tack, jag vet ju, men jag är inte här inne så ofta, hon är väldigt intensiv just nu, och jag tackar så mycket för alla tips och recept. Förlåt, jag skall inte tjata mera.:p

  • familjenlundin 12 januari 2010

    Men om allt är blä som du lagar till henne så låt henne laga sin egen mat!

  • Mistys 12 januari 2010

    Behöver inte alls be om ursäkt, trodde bara du glömt din tidigare tråd. Varför inte sätta er ner tillsammans och diskutera situationen. Låna böcker på bibblan eller köp. Titta tillsammans och lyssna på vad hon kan tänka sig att äta. Lägg fram de argument du fått i din tidigare tråd om att det faktiskt är livsviktigt med proteiner. Leta recept tillsammans och laga maten tillsammans. Köp vitaminerna " vegetarian" på apoteket. Lycka till (Y)

  • asasto 12 januari 2010

    Japp om allt är blä kan hon väl själv åtminstone engagera sig en del (ex. hjälpa till att söka recept, ev. laga sin egen mat) + linser och bönor måste man lära sig att tycka om som vegan. Det finns massor av saker man kan göra med bönor, soppor grytor, burgare etc. +man kan ju göra egna falafel och liknande. Är hon bara 15år har hon troligtvis inte provsmakat de hundratals saker man kan laga med alla dessa saker så då kan hon inte veta att det är äckligt, bara att de saker hon tillsvidare smakat med bönor inte har fallit i smaken (själv trodde jag att bönor var = de där äckliga bruna bönorna och de äckliga vita bönorna i den där läskiga tomatsåsen, men nu vet jag att jag bara hade ätit dåligt lagade bönor och att det finns godare saker m.an kan göra med bönor/linser)

    En del tips och recept kan ju din dotter själv söka fram kanske på vegan.nu eller på risentas hemsida. +Kanske det är dags att lära henne om hushållsbudgetar så hon förstår att det inte går att köpa vegan halvfabrikat som är dyra utan att hon kan få prioritera. Kanske sätta en egen budget för veganmaten och så kan hon få handla själv och se vad hon kan få för pengarna, köper hon dyra saker som räcker en vecka får hon väl lära sig att då fanns det inga andra alternativ än att ex. koka egna linser och dylkt resten av månaden.

  • siggemums 12 januari 2010

    Vilket besvärligt problem ni fått! ! :(Det låter som om du måste sätta gränser här nu mot henne. Du verkar ju redan ha försökt att hitta mat som hon kan äta. Vill hon detta så måste hon engegera sig själv, annars får hon väl äta det som ni äter. Bli vegan men vägra äta veganmat??? Så omoget som hon uppför sig kan hon ju inte ta ansvar för vad hon ska äta.

    Vet du inte hur du hittar din andra tråd?
    Du klickar på :senaste inläggen ,om det inte är med bland de som kommer upp där så trycker du på 2 (som det var nu) osv och letar dig fram tills du hittar det.
    Lycka till!

  • jimboz 12 januari 2010

    För mig så är dom där ungdomsrevolterna lite som att springa iväg och köpa Piano, Trumset , Flöjt eller vad det nu är, bara för att ungarna har blivit inspirerade av någon i plugget eller i något gäng.
    Ge dom ett Kastrullset så får vi se hur stort intresset är först och främst....Släng iväg en klase bananer och se hur stort begäret är, eller en Selleristjälk.
    Här har du ett Forum jag hittade
    http://www.vegan.nu/

  • smeand 12 januari 2010

    Jag "blev" vegetarian när jag var 14, och började då också helt laga min egen mat. Min pappa lagade det han ville ha så fick jag äta det eller fixa maten själv. Han var iaf snäll och köpte hem de råvaror jag ville använda. Tycker inte att du ska köpa de där färdiga veganprodukterna. Vill hon vara vegan måste hon lära sig att äta linser och bönor! Nötter och frön har också proteiner. Jag gillar att göra vegetariska biffar på bönor. Det går bra med olika slags bönor. Brukar då också ha i rårivna rotgrönsaker och lite potatismjöl. Kryddor är förstås viktigt. Det finns "mjölkprodukter" gjorda på havre. Din dotter kommer inte att svälta ihjäl. Blir hon tillräckligt hungrig kommer hon att göra något åt det:p

  • monfo 13 januari 2010

    Kan bara hålla med vad de ovan har skrivit, är man 15 år så måste man lära sig att ta konsekvenserna av de beslut man fattar. Du ska inte behöva slå knut på dig själv för att tillfredsställa henne och hennes beslut känns inte genomtänkt om hon inte kan tänka sig att äta den mat man måste som vegan.
    Så låt henne få en "matpeng" och gå och handla själv så får hon också lära sig vad det kostar och laga mat tillsammans till en början.
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.