Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker kall mat

  • cella1999 11 januari 2009

    Letar efter recept pa mat som inte behövs värmas upp, till min dotter som kommer hem till tomt hem till lunch. Det som är svårast ar tillbehör som potatis, ris och liknande, men ar tacksam för alla ideer.
    Tack på förhand.
    Cathrine

  • Kuutti2 11 januari 2009

    Goda och enkla kalla lunchtips är sallader av olika slag exempelvis ris och kyckling eller pasta och skinka med en god dressing. Tunnbrödsrullar gillas också i vår familj och är enkla att förbereda. Gör en röra av räkor (eller tonfisk, kyckling, skinka), gurka, kokt ägg, ev. en aning röd- eller purjolök och majonnäs och fördela i tunnbröden. Kalla pannkakor är inte att förkasta - mina ungar älskar dem kalla med lite sylt och vispad grädde (inte så nyttig lunch kanske men ett ok alternativ). Matiga mackor typ köttbullemackor eller med skinka och keso, kanske kan fungera? Sen är ju det klassiska skidbacke-tipset kanon - varmkorv eller soppa i en termos med varmt vatten.

    Lycka till!!

    Marie

  • Kuutti2 11 januari 2009

    Goda och enkla kalla lunchtips är sallader av olika slag exempelvis ris och kyckling eller pasta och skinka med en god dressing. Tunnbrödsrullar gillas också i vår familj och är enkla att förbereda. Gör en röra av räkor (eller tonfisk, kyckling, skinka), gurka, kokt ägg, ev. en aning röd- eller purjolök och majonnäs och fördela i tunnbröden. Kalla pannkakor är inte att förkasta - mina ungar älskar dem kalla med lite sylt och vispad grädde (inte så nyttig lunch kanske men ett ok alternativ). Matiga mackor typ köttbullemackor eller med skinka och keso, kanske kan fungera? Sen är ju det klassiska skidbacke-tipset kanon - varmkorv eller soppa i en termos med varmt vatten.

    Lycka till!!

    Marie

  • popik 11 januari 2009

    Jag skulle nog investera i en mikrovågsugn, kan inte vara kul att äta kall mat varje dag.

  • ros 11 januari 2009

    Ett tips är att laga lite mer middagsmat kvällen innan eller vid andra tillfällen och frys in i enportionersförpackningar.
    Ex: pizzabullar mm
    Som går att micra när det behövs.

  • festmaten 11 januari 2009

    Skrivet av popik den 11 jan 2009

    Jag skulle nog investera i en mikrovågsugn, kan inte vara kul att äta kall mat varje dag.


    Jag instämmer!
    Speciellt nu på vintern behöver vi varm mat, en het sommardag är det ju gott med en kall sallad.

    "Varma koppen" är en bra och god dryck tillsammans med en matig macka.

  • monac 11 januari 2009

    har du micro???? Hur gammal/ung är dottern?

  • Lotten_J 11 januari 2009

    Är dottern väldigt liten så hon inte kan värma maten själv :o Eller gillar hon hellre sk kall mat? Lite lyxigt kanske att rekommendera min dubbelmarinerade fläskfilé mitt i veckan kanske :p Annars kolla in receptet (Y)

  • cella1999 12 januari 2009

    Tack Lotten och alla andra,
    Jag var inne i din kokbok men undrar vad det "officiella" namnet pa din dubbelmarinerade fläskfilé var. Ella ar 9, och vi har micro så jag får väl helt enkelt lära henne använda den, trots allt.

  • Lotten_J 12 januari 2009

    Vad menar du med det officiella namnet på den dubbelmarinerade fläskfilén? Kanske är jag trög ha ha ha...men i receptet så heter den bara så eller vad menar du?

    Skrivet av cella1999 den 12 jan 2009

    Tack Lotten och alla andra,
    Jag var inne i din kokbok men undrar vad det "officiella" namnet pa din dubbelmarinerade fläskfilé var. Ella ar 9, och vi har micro så jag får väl helt enkelt lära henne använda den, trots allt.

  • popik 12 januari 2009

    Läste att din dotter är 9 år, men får hon inte lunch i skolan ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.