Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sojamjöl?

  • joonas 21 januari 2009

    Lite lat som man är så orkar man inte alltid åka iväg och handla alltid, därför tycker jag om typ vegetariska rätt som man t.ex bara kan koka upp så är det färdigt..
    Men så undrar jag om sojamjöl?

    Sojamjöl kan man tydligen göra sojamjöl på och kan man
    göra sojamjöl kan man i sin tur göra massa andra rätter ect ect.. Men så köpte jag sojamjöl igår, runt 30:- för typ 300g.. Dyrt tycker jag, då blir mjölken och rätterna inte skärskilt billigt längre.

    Är det nån som vet nåt liknande sojamjöl man kan använda till detta? Eller är det nån som vet nåt schysst ställe man kan få
    tag på billigt sojamjöl t.ex?

  • Blanche 13 februari 2009

    Hej!
    Jag gick in på Saltå kvarns sida och fann att man gör sojamjölk på detta här viset:

    1 liter vatten
    2 dl Sojamjöl
    Lite honung eller rårörsocker

    Koka upp 8 dl vatten. Rör ut sojamjölet i resten av vattnet och vispa ner i det kokande vattnet. Koka under omrörning i ca 5 minuter. Låt svalna och smaksätt om så önskas med honung eller socker. Hållbarhet ca 3 dagar i kylskåp.

    För jag antar att det var sojamjölk du efterlyste?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.