Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Substitut till vetemjöl eller liknande när man ska reda en sås

  • SpicySpicy 10 augusti 2012

    Till alla ni som gör GI och LCHF. När man ska tillaga såser står det ofta i recept att man ska reda med vetemjöl eller maizena. Har ni något tips som substitut? Något som går att köpa på ICA, helst inte från någon dyr hälsokostaffär eller liknande. / Elisabeth

  • Amika 11 augusti 2012

    Arrowrot eller äggula. :)

  • safir74 11 augusti 2012

    Dinkelmjöl

  • Erajscha 11 augusti 2012

    Ibland kan man reda med en äggula också, det beror på vad det är.

  • SpicySpicy 12 augusti 2012

    Skrivet av Amika den 11 aug 2012

    Arrowrot eller äggula. :)



    Vad är Arrowrot?

  • camillasvensson 20 augusti 2012

    jag reder med risentas mandelmjöl. :)

  • prijedor 17 september 2012

    Jag använder sojamjöl.

  • Mistys 18 september 2012

    Du måste nog skilja på GI och LCHF. Om man äter GI kan du reda med dinkelmjöl och möjligen sojamjöl ( men det ska ju undvikas av andra orsaker) men äter du LCHF är dessa mjölsorter ett "big no no" Då gäller äggula, mandelmjöl eller något som heter redix. Grädde som fått koka ihop lite längre gör också såsen tjock.

  • Lenkan 18 september 2012

    Har för mig att man kan reda med Philadephiaost också

  • Josses 25 september 2012

    Jag brukar reda med creme fraiche och lite grädde

  • JennyV 26 september 2012

    Funderar på att baka bröd men vi äter gi och då undrar jag om det är bra att baka med dinkelmjöl? Har läst att man helst ska äta bröd med hela frön och grovt rågmjöl?!

  • carola_bengtsson 31 oktober 2012

    Mitt bästa tips är ta av såsen från värmen och rör ner en klick (rågad matsked brukar funka) philadelphiaost. Supergott, ju mer desto tjockare.

  • manssona 1 november 2012

    Vispgrädde!

  • Puff72 1 november 2012

    Som carola_bengtsson säger: Philadelphia-ost funkar bra att reda med. Lite tråkig att värma dagen efter om man t ex har matlåda, men perfekt samma dag. Osten är ju dock lite syrlig, men det gillar jag ;-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.