Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Supermjölig potatis...!!!!

  • Beckis83 25 januari 2010

    happ,jag såg fel på påsen,den är riktigt mjölig,blir snor när jag kokar,vad ska jag göra med den förutom mos?? Kan jag ugnssteka?

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Baka den hel i ugn?

  • FruAst 25 januari 2010

    Mjölig potatis är så gott! Koka den rätt... Koka upp och sen ens knappt sjuda tills den blir klar. Jag gör så med min King Edvard och det blir så bra. (Fast vissa år blir den för mjölig, vi har inte riktigt kommit på vad i odlingsprocessen det beror på.) Men du kan göra allt med mjölig potatis, klyftor, gratäng, osv. Jag har aldrig något annat på vinternoch avänder den till allt.

  • Beckis83 25 januari 2010

    så om jag kokar försiktigt så funkar det oxå? tack!

  • Mistys 25 januari 2010

    Du kan till och med koka upp potatisen , vrid av plattan helt och låt stå kvar på plattan med locket på. Tar längre tid för den att bli klar ca 45-60 min men kokar inte sönder och blir såååå god. Min svåger odlar själv, deras potatis är jättegod men kokar sönder bara man tittar på den:p så jag kokar den på det viset. Gott till allt (Y)

  • sikaal 25 januari 2010

    Håller med Misty, inte koka bara nätt och jämt sjuda.
    Du kan "ånga" den med locket på det sista. Jag har Snöbollar som är sådana.(L)(L)
    Lycka till!
    Lena

  • Okänd 25 januari 2010

    Du kan ångkoka den, om du har en sådan gryta förståss!

  • jimboz 25 januari 2010

    Jag gör alltid potatisgratäng på mjölig potatis men det beror på HUR mjölig du menar ..

  • Beckis83 25 januari 2010

    hoppet är inte ute då..ska pröva sjuda långsamt så får jag se..Tack för alla tips!

  • boz1965 25 januari 2010

    Jag älskar ju fastkokande potatis så det enda jag använder mjölig potatis till är mos. Men smaken är ju (som tur är) som baken... :)

  • Beckis83 27 januari 2010

    Nix det blev snor iaf,fast jag kokade den låååångsamt..Kan den vara fryst?

  • Mistys 27 januari 2010

    Låter så. Fryst potatis kan bli som snor men också lite glasklar inuti. Som iskristaller fast ändå inte. Men hjälp vad svårt det var att beskriva :(

  • Arkenstone 27 januari 2010

    Om den varit fryst blir den söt. Smakar den bra?

    Jag har snöboll hemma just nu och det spelar ingen roll hur försiktigt jag kokar den. Den går sönde i alla fall. Däremot funkar den utmärkt att ångkoka så länge den inte kommer i kontakt med vattnet.

    Har den varit fryst känns det dessutom på konsistensen innan du kokar den. Den blir mjuk.

  • jimboz 27 januari 2010

    Mitt sista tips ! " släng den "

  • FruAst 27 januari 2010

    Fryst kokad potatis smakar ush, har provat i matlåda defenitivt ingen hit!
    Fryst okokt fungerar inte.
    Fryst potatismos fungerar, men det är ingen höjdare!

  • elsa-nilsson 10 maj 2010

    Jag är så gammal,fyller 80 till hösten.Så detta är längesen,men jag minns när jag var hos mormor i 10-årsåldern.Hon hade en lucka i golvet i ett av rummen,och där nera fanns en s.k. källare.All potatis var alltid frusen på vintern.Men tänk att jag ääälskade denna frusna potatis som smakade så sött och gott!Det är enda gången i mitt liv som jag ätit frusen potatis,kanske smakade det så gott för att allt var så spännande och annorlunda hos mormor.
    Gamla Elsa.

  • Erajscha 10 maj 2010

    Gör potatis-. och purjolökssoppa på den :-)

  • Okänd 11 maj 2010

    Låter helmärkligt... Jag har alltid mjölig potatis -till allt- och tycker om den "torra", smuliga konsistensen man får av att koka potatisen sakta och sedan ånga den riktigt torr på eftervärme när man slagit av vattnet men likt snor med genomskinlig kärna har jag aldrig varit med om (N)

  • gunbrit 11 maj 2010

    potatis och löksoppa går utmärkt att göra av mjölig potatis, sätter man sen till lite frästa korvslantar eller eller stekt bacon stekt i bitar så blir det ännu bättre:)

  • Sacramento 15 maj 2010

    Da ska vi se, det ar inga storre problem med mjolig potatis men ja den blir garna "snor" nar man kokar den. Sedan nagra ar bor jag i sydamerika och har ar denna potatis popular, du kan anga den men forsiktigt, ugnsteka gar ocksa jattebra i vilken form du an onskar.
    Det blir ocksa jattebra att fritera denna typ av potatis eller naturligtvis en potatismos, kroketter, eller pressad.
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.