Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tillräcklig mängd vätska i köttgrytan??

  • olivia5 20 mars 2012

    Hittat recept på köttgryta Amigo. Dottern åt det i skolan o tyckte jättemkt om det så jag googlade och fann ett liknande recept.

    Man ska bl a bryna 600 g kött i bitar med gul lök, och sedan tillsätta en burk krossade tomater. Sedan ska det småkoka en timme i gryta innan man tillsätter resten: grön/röd paprika, jalapeno, taco kryddmix bl a.

    Jag tycker det låter som lite vätska att koka i en burk krossade tomater?

    Hur skulle ni tolka receptet?

  • Cassiopeya 20 mars 2012

    Skrivet av olivia5 den 20 mar 2012

    Hittat recept på köttgryta Amigo. Dottern åt det i skolan o tyckte jättemkt om det så jag googlade och fann ett liknande recept.

    Man ska bl a bryna 600 g kött i bitar med gul lök, och sedan tillsätta en burk krossade tomater. Sedan ska det småkoka en timme i gryta innan man tillsätter resten: grön/röd paprika, jalapeno, taco kryddmix bl a.

    Jag tycker det låter som lite vätska att koka i en burk krossade tomater?

    Hur skulle ni tolka receptet?


    Det beror väl lite på hur såsig du vill ha grytan. När jag gör grytor tillsätter jag mer vatten om jag tycker att det behövs. Sedan kryddar jag därefter också. Det låter ju gott så det är bara att provlaga och se :)

  • olivia5 20 mars 2012

    På dotterns beskrivning så tror jag inte den ska vara såsig; men tack för tipset om mer vatten. Mina farhågor var ju om vätskan verkligen kommer räcka att småkoka en timme i :-)

  • boz1965 20 mars 2012

    En tumregel, menar iaf jag, när man gör en gryta är att vätskan ska täcka övriga ingredienser, då brukar det bli lagom mycket sås också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.