Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips för enkla grytor

  • Stintan 27 februari 2009

    Det finns en hel uppsjö av färdiga pastasåser, salsor och andra såser på burkar. Kan mycket väl användas som grund till grytor. Bl a brukar jag använda Tikka Masala till Indisk gryta.
    Mycket populärt. Blandar med små tärningar av nötkött, fläskkött eller kyckling + en liten burk tomatpuré och 2 dl vatten. Sen kan man krydda efter med vad man tycker om, t ex indisk krydda och låta allt koka till köttet är mört.
    Gott med ris eller pressad potatis och en krispig sallad.

    Fantasin får råda.

  • robbz 27 februari 2009

    Mmmmm... dom är goda - väldigt goda!!! :)
    Förr använde jag mig av dom - men dom senaste åren
    så tycker jag att det är roligare att göra allting själv - från "scratch"

    ...och så har man betydligt bättre kvalitetskontroll
    man vet hur mycket fett det har varit i
    man vet exakt vilken kvalitet det har varit på ingredienserna

    och... man kan göra EXAKT hur mycket man behagar
    utan begränsningar från vad det står på burken

    :D

  • Stintan 27 februari 2009

    Jag tycker också att det är kul att göra allt från början och har så gjort i hela mitt vuxna liv, tills jag unnade mig att gena ibland, med ett bra resultat. Har jobbat inom chark, delikatess och grill.
    Köpt helt kött av både gris och nöt. Plockat både bär och blandade svampar Allt hembakat. Detta var lite roligare när barnen bodde hemma. Sen blir man lite bekvämare, men i frysen finns inga hålrum.
    Hamstersyndromet månntro???

  • monac 27 februari 2009

    gör mycket såser och grytor med tomat bas...tomatpuré,passerade tomater och aijivar. Lagerblad ,ingefära och chili.
    Köper inga sådanan där färdiga såser. Det är enklare att göra själv och så kan man ju styra smaken precis dit man vill!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.