Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tjocka revbensspjäll?

  • slarvan 5 oktober 2010

    Hur lagar man till tjocka revbensspjäll på bästa sätt?? Nåt bra recept på det?

  • chrisq 5 oktober 2010

    :DDjag har det men får leta tills imorgon o m du har tid

  • slarvan 5 oktober 2010

    Skrivet av chrisn den 5 okt 2010

    :DDjag har det men får leta tills imorgon o m du har tid


    Ja absolut.....bara tänkte passa på att köpa det när det var billigt och prova. Så det är lugnt....jag väntar:)

  • Roggan 5 oktober 2010

    Jag brukar pensla dem med Hoisin-sås, krydda efter behag. In i ugnen på låg temperatur (ca 150 grader). De brukar bli saftiga och möra.

  • slarvan 5 oktober 2010

    Skrivet av Roggan den 5 okt 2010

    Jag brukar pensla dem med Hoisin-sås, krydda efter behag. In i ugnen på låg temperatur (ca 150 grader). De brukar bli saftiga och möra.


    Så dom behöver inte kokas innan?? För vi diskuterade detta på jobbet idag....vi trodde att dom kanske skulle kokas först innan ugnen för att bli riktigt möra...

  • Mistys 5 oktober 2010

    Sök på revbensspjäll. Finns 134 recept.

  • jas65 5 oktober 2010

    Prova med stekpåseoch grillkrydda. Stek iugn under 1,5 timmar vid 175 grader.

  • ajohan71 5 oktober 2010

    Skrivet av scrapparlotta den 5 okt 2010

    Hur lagar man till tjocka revbensspjäll på bästa sätt?? Nåt bra recept på det?


    Marinera med en bladning av olja, sojasås, honung och chillisås. På en Kamado med platesetter (dvs indirekt grillning) runt 100 grader i ca två timmar. Använda gärna rökspån också. Behöver du använda kniv har du misslyckats ;-)

  • Josses 5 oktober 2010

    Det här är ett populärt recept i min familj.
    Revbensspjäll med honung och apelsin

  • Roggan 5 oktober 2010

    Skrivet av scrapparlotta den 5 okt 2010

    Skrivet av Roggan den 5 okt 2010

    Jag brukar pensla dem med Hoisin-sås, krydda efter behag. In i ugnen på låg temperatur (ca 150 grader). De brukar bli saftiga och möra.


    Så dom behöver inte kokas innan?? För vi diskuterade detta på jobbet idag....vi trodde att dom kanske skulle kokas först innan ugnen för att bli riktigt möra...


    Jag brukar aldrig koka mina. Tror jag testade en gång för länge sen. Tycker de blir bra på låg temperatur i ugnen. Saftiga och möra som sagt. Ju lägre temp desto saftigare... 125-150 grader tycker jag blir bäst (lite beroende på ugn).

  • miramamman 6 oktober 2010

    Håller med Josses, det receptet med honung, apelsin och ingefära är helt fantastiskt gott.
    det finns även ett liknande recept i icas bok med ny husmanskost.
    griskött är så gott ihop med honung och ingefära.

  • chrisq 6 oktober 2010

    (Y) oj glömde bort detta men skickar det nu via dina meddelande supergoda

  • 7201 6 oktober 2010

    Jag gör som min mamma alltid har gjort....
    Först skär jag lös dom styckevis mellan revbenen.(och för guds skull behåll ALLT fett)
    Sen saltar och pepprar jag dom ganska mycket.
    Bryner dom i smör i en stekgryta och slår på 2-3 cm vatten,på med locket. Låt puttra i 1½ timme.
    Men man måste passa dom lite då och då och slå på lite mer vatten så att dom inte står och torrbränner,vänd och vrid på dom också emellanåt...
    ......tillslut så fräser dom i sitt eget flott (oj vad gott det lät o_O)
    Dom blir saftiga och suuuupergoda !!!!! LYCKA TILL !!! {eat}(Y)

  • maxxess 6 oktober 2010

    Koka revben kan man såklart göra, fast med tjocka revben kan man hellre helsteka i låg temp i ugn tycker jag. Inte för att jag köper tjocka revben ens varje år, men långsam stekning i ugn blir ofta så bra med annat kött.

    Spareribs förkokar jag alltid numera, men det är innan de åker på grillen med hög värme.

  • Lenkan 6 oktober 2010

    Jag gör det enkelt, penslar med grillolja och honung, på med grillkrydda och citronpeppar, in i ugnen på 150-175 grader, vända efter 35 min, vända igen efter 35 och låta dem vara inne tills köttsaften är klar efter det.
    Att skära dem i bitar innan man kör dem i ugnen gör att man går miste om mycket av saftigheten.

  • flistad 9 oktober 2010

    du ska socker salta revbenen lika delar socker som salt låt de ligga i en bunke över natten ugns stek dem jätte gott å så blir det så himla god sås

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.