Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torrt kött!!

  • Mariaelisabeth 4 juli 2008

    Hej!
    Min sambo älskar kött i alla fomer. Jag tycker det är svårt att tillaga för att få rätt saftighet. Har någon förslag och tips hur jag ska steka ex, kotletter, ryggbiff, fläskfilé för att få köttet genomstekt men undvika att det blir torrt?
    Tack på förhand
    Mariaelisabeth

  • zudette 4 juli 2008

    Den här tråden kanske kan hjälpa dig lite???

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/kotletter_3947.html

  • MatAnders 4 juli 2008

    Generellt sett så steks ofta köttet för länge och med för hög temperatur, Kotlett är bland det svåraste att steka (tycker jag) jag kör karre som blir mycket saftigare. Men stek hastigt på hög värme och låt det efterdra i ugnen t.e.x(Y)

  • Annras 4 juli 2008

    Hej Mariaelisabeth!

    Jag bryner alltid köttet först, sedan får det eftersteka i vätska under lock på ganska låg värme
    i lämpligt antal minuter. Fläskfilé eftersteker jag i ca 20 minuter.

    Kram
    Annper

  • Lillpiga 4 juli 2008

    Jag gör som de flesta andra, bryner det bara och låter det antingen efterdra i folie i ugn eller bräsera i vätska under lock på spisen. Häll på vatten eller lägg den med fördel i såsen om det finns en sådan som skall serveras till.

  • bernit 4 juli 2008

    Inte för hett panna - (Y) vänd köttet bara en gång - låt kotletten vara lite rosa när du tar den ur pannan och låt den istället dra lite för att bli helt färdig.


    /BÅ :p

  • ros 4 juli 2008

    :)Hej!
    Jag tycker att råvaran är A o O.
    Jag steker dem i stekpannan så att de får färg.
    Bräserar sedan med vatten, vitlöksbitar, köttfond under lock i ca 45 minuter. Gör en god sås av skyn.(Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.