Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ugnsstekta rödbetor

  • AnneNi 28 augusti 2010

    Jag har idag varit på bondens marknad och införskaffat lite fina betor (gulbetor, rödbetor och polkabetor). Jag tänkte att jag ska ugnssteka dem, men undrar om man då ska skala dem innan eller om man steker dem med skalet på?

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Jag körde späda rödbetor, noga tvättade, med skalet kvar.

  • sju 28 augusti 2010

    Jag brukar skala dem och ringla över lite god olivolja och flingsalt innan de åker in i ugnen.

  • AnneNi 28 augusti 2010

    Tack för snabba svar!
    Då kan man med andra ord göra vilket som... Kanske beroende på hur späda betorna är.
    Någon mer som har några tips :-)

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Om du väljer att skala dom - ta på dig handskar... ;)
    Jag kör ju ugnspotatis med skal på ocks, mest för att jag är lat... Men kålrot o palsternacka o sånt skalar jag ju. Späda morötter skalar jag inte , skrapar bara.

  • walterego 28 augusti 2010

    Har aldrig provat att ugnssteka ---betor. Däremot påstår min svärmor att jag är en "fena" på inlagda rödbetor. Men här hittade jag ett alternativ (i min smak) som kanske Du kan dra nytta av?
    http://www.recepten.se/info/roedbetor.html
    och sedan steka dem? (Kortare stektid?)

    /Mvh walterego

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Skrivet av AnneNi den 28 aug 2010
    ... undrar om man då ska skala dem innan eller om man steker dem med skalet på?
    Rödbetor läcker ut betsaft i kokvattnet om de kokas skalade eller om "roten" skadas, t.o.m. om blasten tas av för nära knölen. Ugnsbakning ger inte upphov till detta fenomen, helt enektl för att det inte finns något kokvatten.

    Jag ugnsbakar dem med skalet på, helt enkelt för att jag inte vill lorta ner mig, eller offra ett par plasthandskar.

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Precis som jag då. Vill inte lorta ner mig haha. Jag tycker inte att det är ngt problem att skala dom när de är kokta/stekta, då lossnar det ju så lätt. Sen inbilliar jag mig att man får mer av smaken när man gör det med skalet på. För potatisen tycker jag det är en stor skillnad, mycket mer och godare smak när skalet får vara kvar.

  • AnneNi 28 augusti 2010

    Om jag välger att steka dem med skalet på, äter man då skalet som på potatis, eller ska man ta bort det? Kanske en dum fråga, men ändå...

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Jag har skalat dom där skalet är som lite tjockare, är det väldigt tunt skal (med färska späda betor) då äter jag skalet. Smaksak, tror jag?

  • Josses 28 augusti 2010

    Jag köpte polkarödbetor härom veckan på bondens och skulle ugnssteka dem.
    Dumt nog så skalade jag dem av bara farten när jag skalade kålrot och lite andra rotsaker.
    De tappade färgen och blev alldeles vita för det var någon grönsak som släppte vatten på plåten
    och det var ett tag nästan som ett vattenbad jag hade i ugnen.
    Lät allt stekas ett bra tag så blev de knapriga till slut och alla tyckte det var gott.

  • asasto 28 augusti 2010

    Skrivet av Josses den 28 aug 2010

    Jag köpte polkarödbetor härom veckan på bondens och skulle ugnssteka dem.
    Dumt nog så skalade jag dem av bara farten när jag skalade kålrot och lite andra rotsaker.
    De tappade färgen och blev alldeles vita för det var någon grönsak som släppte vatten på plåten
    och det var ett tag nästan som ett vattenbad jag hade i ugnen.
    Lät allt stekas ett bra tag så blev de knapriga till slut och alla tyckte det var gott.


    Det är helt normalt polkabetor förlorar färgen och blir vita oavsett vilken typ av tillagning du använder, vill man ha randigheten får man skiva dem tunt och äta dem råa.

    Varken cirkelbetor, vitbetor, gulbetor färgar av sig så de brukar vara utmärkta att ugnsbaka ihop med andra grönsaker + man får inte färg på händerna när man skalar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.