Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utemat/husvagnsmat!

  • grynet1 1 april 2011

    Vi är mycket i fjällen där vi gör långa skoterturer. Maten gör vi i stekpanna över elden. Är nu ganska less på hamburgare, souvas och pannkaka...Tips önskas! Middagarna lagar vi i husvagnen, så har ni tips på enkel husvagnsmat är det också välkommet!

  • boz1965 1 april 2011

    Den här är perfekt att ha med i mattermos:

    Idrefjällens Chili

  • The_mama97mia 1 april 2011

    Med risk att låta lite tråkig, men det finns flera trådar i samma ämne, sök på husvagn i Matprat så kommer det upp minst tre - där står en massa bra tips!

  • celice 1 april 2011

    Här har du ett bra recept som jag har använt många gånger när jag har varit ute i båten/husvagnen

    Sommarkorv
    För 4 personer.


    Ingredienser
    400 g falukorv
    2 msk riven pepparrot
    2 gula lökar
    2 msk finklippt dill
    4 tomater
    2 msk senap
    1 dl vispgrädde
    ½ tsk salt



    Gör så här
    Skala löken och dra skinnet av korven, doppa tomaterna i kokande vatten skala dem, skär tomaterna + lök + korv i skivor som varvas i en gryta

    Blanda grädde, pepparrot, dill senap, salt
    Häll blandningen i en gryta och koka på svag värme ca 10 min

    Obs Rör ej i grytan

    Serveras med potatis

  • grynet1 3 april 2011

    Tack för era tips!
    Jag har lättare att komma på vad vi ska äta i husvagnen.
    Lite svårare är det att variera maten vi äter ute på fjället.
    Vi har tre tonåringar med oss så det går ju åt en hel del mat, speciellt när vi är ute hela dagen. Då räcker inte bara en termos choklad och mackor...

    Grädda plättar i stekpanna över elden? Är det bökigt?
    Mera förslag på utemat önskas!

    //Grynet

  • The_mama97mia 3 april 2011

    Kolbullar!

  • grynet1 13 april 2011

    Nu har jag handlat ingredienser till både Idrefjällens Chili och Sommarkorv. Blir spännande att testa!
    Mer förslag!

  • Cassiopeya 13 april 2011

    När vi var ute på hajk senast kokade vi ris, stekte lök, skar upp kassler och morot, rev ost. Sen fick alla ta vad de ville ha. Jag hade gärna blandat allt och gjort någon slags rispytt, tror det hade varit ännu godare! Släng ner en buljongtärning att koka riset i så blir det ännu godare :D

    Ja just de! Min favorit när jag var tonåring var köttbullar och makaroner. Vi hade med "färdiga" köttbullar (hemmagjorda eller köpta) som vi bara stekte, koka makaroner och så ketchup.

    Edit:ändrat lite

  • voffa3 13 april 2011

    Mat över elden hm...
    Pinnbröd, man kan vira pinnbröd kring korven också och få färskt korvbröd mums. (kräver grillpinne men skogen är ju full av pinnar eller det beror ju på hur långt norröver ni är?)
    Krabbelurer (gammalt recept ska se om det finns med i samlingen annars lägger jag in det)
    Grillspett (kräver galler eller grillpinne)
    Majskolvar (kan kräva galler)
    Stekta grönsaker med ost eller kött
    Bräse dvs grynkorvssmet som man steker i stekpanna.
    Byt ut hamburgerbröd/korvbröd mm mot färdiga pitabröd som snabbgrillas över elden. (kan man göra pitabröd i brödrosten så går det nog över öppen eld också)
    Lefsor
    Ta med en gryta istället för stekpanna ibland.
    Allemansgryta dvs man tager vad man haver med sig och kokar med buljong och någon krydda. Kan dock ta lite tid och det är bra att ha förstekt kött innan.
    Soppa
    Kokkaffe

    Nu slutar jag börjar längta ut i skogen för mycket. Snart växer det väl grenar ut ur öronen.

  • voffa3 13 april 2011

    Skrivet av voffa3 den 13 apr 2011

    Mat över elden hm...
    Pinnbröd, man kan vira pinnbröd kring korven också och få färskt korvbröd mums. (kräver grillpinne men skogen är ju full av pinnar eller det beror ju på hur långt norröver ni är?)
    Krabbelurer (gammalt recept ska se om det finns med i samlingen annars lägger jag in det)
    Grillspett (kräver galler eller grillpinne)
    Majskolvar (kan kräva galler)
    Stekta grönsaker med ost eller kött
    Bräse dvs grynkorvssmet som man steker i stekpanna.
    Byt ut hamburgerbröd/korvbröd mm mot färdiga pitabröd som snabbgrillas över elden. (kan man göra pitabröd i brödrosten så går det nog över öppen eld också)
    Lefsor
    Ta med en gryta istället för stekpanna ibland.
    Allemansgryta dvs man tager vad man haver med sig och kokar med buljong och någon krydda. Kan dock ta lite tid och det är bra att ha förstekt kött innan.
    Soppa
    Kokkaffe

    Nu slutar jag börjar längta ut i skogen för mycket. Snart växer det väl grenar ut ur öronen.
    Jag menar mina egna öron så klart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.