Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför så mycket billigt danskt kött i Sverige?

  • maxxess 2 november 2011

    Varför så mycket billigt danskt kött i Sverige?

    Ja det kan man undra.. Jag är så trött på att de bästa erbjudandena alltid gäller dansk köttråvara. Jag undviker dessa erbjudande oftast för jag vill köpa inhemskt.

    I senaste numret av Råd&Rön (9/2011 s 43) listar man genomsnittliga köttpriser inom EU där 100 är medelnivån inom EU. Så här ser det ut (för kött enbart alltså):

    Billigast: Polen (56)
    Dyrast: Schweiz (197)
    Sverige: 90
    Danmark: 131

    Köttpriserna är alltså betydligt högre i Danmark, fast så verkar det ju bara vara tills köttet hamnar hos oss i Sverige?! Något är det som inte stämmer.... varför blir danskt kött billigare i Sverige?

  • The_mama97mia 2 november 2011

    ... lost in translation???
    :) nej förlåt, jag skojar, men förstår precis vad du menar och håller med dig!

  • WiolaH 3 november 2011

    Kanske för att danska grisbönder köpt upp gårdar driver grisuppfödning i Polen där det är billigare än hemma i Danmark?

  • Kakan1986 3 november 2011

    Skrivet av WiolaH den 3 nov 2011

    Kanske för att danska grisbönder köpt upp gårdar driver grisuppfödning i Polen där det är billigare än hemma i Danmark?


    Men är det då verkligen tillåtet att skriva att köttet är från danmark?

  • WiolaH 3 november 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 3 nov 2011

    Skrivet av WiolaH den 3 nov 2011

    Kanske för att danska grisbönder köpt upp gårdar driver grisuppfödning i Polen där det är billigare än hemma i Danmark?


    Men är det då verkligen tillåtet att skriva att köttet är från danmark?


    Jag är lite osäker på ursprungsmärkningar........ Ibland står det ju bara var köttet är styckat t.ex. Eller var det är slaktat.

    Uppgiften om danska grisbönder i Polen kommer från ett TV-program (konsumentprogram) på dansk TV. Där sades oxå att gisarna fördes till danmark för slakt.

    I övrigt är det inte grisbönderna som skor sej på oss konsumenter (inte ens de svenska), det är dyrt att föda upp grisar.....

  • boz1965 3 november 2011

    Lite mer info om ursprungsmärkning:
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ursprungsmarkning/

  • WiolaH 3 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 nov 2011

    Lite mer info om ursprungsmärkning:
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ursprungsmarkning/


    Tack för den länken!
    Men ofta sätter man ju t.ex. prislappen över texten med uppgifter om var köttet kommer ifrån (vilket man väl inte heller får göra?). Hittade inget speifikt om griskött vid snabbkoll, ska granska nogrannare senare.....

    Det står något om att man "inte får vilseleda konsumenten" ang ursprung, men om man undviker att skriva ut ursprunget (eller gör texten så liten att man måste ha typ mikroskop med för att läsa den) och bara skriver ut var köttet är slaktat eller styckat ?
    Är det fler än jag som är skeptiska till märkningen av färskvaror?

  • naranja 3 november 2011

    Jag är ekonomiskt lagd och har levt som student länge. Min åsikt om mat är att det är förvånansvärt billigt, speciellt griskött! Det är klart att bönderna går back när priset i affären är 39 kr/kg, vilket händer då och då där jag bor. Är det inte underligt att folk gnäller över köttpriser men betalar utan att blinka 69 kr/kg för lösgodis - så oändligt mycket billigare att tillverka och dessutom så fullt av färgämnen och annat jox. Kött är en råvara som är mycket kostsam att framställa, så fram för mer respekt för köttet.

  • WiolaH 3 november 2011

    Skrivet av naranja den 3 nov 2011

    Jag är ekonomiskt lagd och har levt som student länge. Min åsikt om mat är att det är förvånansvärt billigt, speciellt griskött! Det är klart att bönderna går back när priset i affären är 39 kr/kg, vilket händer då och då där jag bor. Är det inte underligt att folk gnäller över köttpriser men betalar utan att blinka 69 kr/kg för lösgodis - så oändligt mycket billigare att tillverka och dessutom så fullt av färgämnen och annat jox. Kött är en råvara som är mycket kostsam att framställa, så fram för mer respekt för köttet.


    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • boz1965 3 november 2011

    Skrivet av maxxess den 2 nov 2011

    ...Köttpriserna är alltså betydligt högre i Danmark, fast så verkar det ju bara vara tills köttet hamnar hos oss i Sverige?! Något är det som inte stämmer.... varför blir danskt kött billigare i Sverige?


    Livsmedel i allmänhet och kött i synnerhet är dyrt i Danmark enligt svenskars sätt att se på det. Men då ska man också ha i åtanke att även lönerna i Danmark håller en betydligt högre nivå än i Sverige.

    På den tiden jag jobbade i Danmark låg min lön på 35-40% högre nivå (krona för krona räknat) än motsvarande löner i Sverige. Jag tjänade dessutom en hel del på växelkursen som då låg på 1,27 c:a. Så om det är dyrt eller billigt beror ju också lite på vad man tjänar.

  • Kakan1986 3 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 nov 2011
    Så om det är dyrt eller billigt beror ju också lite på vad man tjänar.


    Så sant

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.