Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Wokgrönsaker!

  • Jenny_me_Y 25 februari 2008

    Jag har ställt upp i en mattävling genom skolan, där vi bland annat fick grönsaker som vi kunde woka. Och nu när jag ska laga mat i finalen på fredag undrar jag om det bara finns 1 sätt att woka grönsaker?:o
    Eller har ni olika sätt att woka grönsaker och kanske får lite annan spännande smak?
    Jag vill ha alla tips och förslag jag kan få! (Y)

    Tack på förhand
    /Jenny :D

  • 25 februari 2008

    ingen aning, men önskar dig lycka till(Y)(Y)

  • Jenny_me_Y 25 februari 2008

    Tack så mycket:D

  • lennali 25 februari 2008

    Inlägget funkade, och lycka till på fredag.

  • anluk 25 februari 2008

    Woka gärna med någon olja med smak om du kan få tag på det. Har särskild wokolja som jag brukar använda. Dessutom är ju wokkrydda bra att krydda med. LYCKA TILL!

  • Jenny_me_Y 25 februari 2008

    Jag tackar för tips. Och lägger naturligtvis upp mitt final bidrag med bild efter fredagen (Y)

  • imse 25 februari 2008

    Mitt tips blir att ha lite sesamolja som smaksättare, det blir gott, Färsk riven ingefära, vitlök brukar vara andra goda smaker. Ketjap manis är en god soja, just till detta.
    Skär grönsakerna på ett snyggt sätt, börja med de hårdaste och woka sen allteftersom. Det är gott om grönsakerna är al dente, spänstiga när du är klar.

    Lycka till på fredag jag håller tummarna för dig.// imse(Y)

  • monac 26 februari 2008

    ja verkligen lycka till....öva på momenten hemma så de sitter! vet inte om du får välja ingredienser själv, men "vattenkastanjer" kan vara ett krispigt inslag bland grönsakerna!

    Ska bli spännande att höra hur det gick sedan!:)
    p.s. glöm inte (ett par stänk av )den tailänska fisk-såsen är användbar!

  • Kiddo 26 februari 2008

    Har ni gaslåga som ni wokar över? Om ni har vanlig platta blir ju woken bara varm i botten (så då skall man egentligen inte ha en wokpanna som ju är liten i botten), så då är det viktigt att inte ha för mycket grönsaker samtidigt, då blir det bara kokt. Woka lite åt gången om du skall göra mycket och lägg i alltihopa 30 sekunder på slutet så att det blir varmt - då är det också lättare att kolla att grönsakerna har lite tuggmotstånd. Och ha plattan på max värme hela tiden.

    Annars är kryddorna viktiga, gör som imse skriver ovan + pressa över lite limesaft mot slutet och gärna rivet limskal. Fisksås -thailändsk soja - är kanske överkurs, men fint om man inte tar för mycket.

  • MatAnders 26 februari 2008

    Skulle tipsa om oyster sauce och som tidigare inlägg tipsade om nämligen sesam olja, Thailänsk fisk sås och vitlök så klart så kommer det bli kanon, glöm bara inte att köra i riktigt het panna .

    Lycka till

  • Jessika 26 februari 2008

    Anansjuice och apelsinjuice brukar jag smaksätta med. Framför allt till wok med kyckling, skaldljur och fisk.

  • Jenny_me_Y 27 februari 2008

    Jag tackar för tipsen och hoppas dom funkar! Jag börjar bli lite nervös men de verkar ju som man har eran backup :D(Y)

  • monac 27 februari 2008

    jo men det har du 100%(Y)

  • anluk 27 februari 2008

    När är tävlingen? Hör gärna av dig hur det gick

  • Jenny_me_Y 27 februari 2008

    Tävlingen är på fredag, klockan 11. och självklart att jag hör av mig hur det gick :)
    Lägger också upp recpetet med bild från tävlingen :)

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    lycka till! vad kul att du som är så ung är så matintresserad!
    Best of luck
    /Mia

  • marinkovic 27 februari 2008

    :p
    Hej
    Jag har idag wokat grönsaker i en stor stekpanna.Strimlade morötter,vitkål,färsk broccoli,blomkål,färsk svamp detta gör jag i rapsolja.Krydda med salt,peppar,curry.Avsluta det hela med 1 brk kokosmjölk.
    Det är en favorit hos oss,när vi vill äte lite nyttigare.
    Lycka till i tävlingen DU VINNER (Y)

  • bejofr 27 februari 2008

    lycka till

  • marinkovic 27 februari 2008

    :@
    Sorry!
    Glömde skriva att jag också blanda ned eller servera vegetariska nudlar i /till woken

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.