Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Älgkött och ingefära

  • 8 december 2007

    Har lagat till rätt mycket älgkött, men aldrig använt ingefära till, funkar det? (Har nog inte använt ingefära alls om sanningen ska fram) Är sugen på att göra nåt gott med revbenspjällen nu till jul. Brukar pensla med honung, det är gott.
    Har någon av er något gott recept på älgrevbenspjäll?

  • farmoringer 9 december 2007

    Jag brukar krydda mina älgrevben likadant som med fläskrevben. Ingefära, timjan, paprikapulver salt och peppar. Brukar bli jättegott. Fast det behövs lite mer utav kryddsortena tycks det mig på älg gentemot fläsk..

  • imse 9 december 2007

    Hej det här är ett recept som jag inte testat själv men det låter gott. Lägg till ingefäran bara.

    1,5 kg revbensspjäll
    3 msk soja
    1 tsk kanel, malen
    2 tsk sirap
    2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar, grovmalen
    3 dl öl, julöl
    4 st morötter
    2 st röd lök(ar)
    ca 10 portioner på julbordet.

    1. Sätt ugnen på 175ºC. Skär några snitt i revbensspjällets köttsida.

    2. Blanda soja, kanel, sirap, salt och 1,5 dl julöl i en ugnsfast form. Skala morötter och gul lök klyfta dom och lägg dom i botten av formen. Lägg sedan revbensspjällen med den snittade köttsidan ner i kryddblandningen. Låt dra i 20 minuter.

    3. Stek spjällen i ugnen i 30-40 minuter på varje sida. Pensla på kryddblandningen då och då under stekningen. Häll resten av jul ölen i formen efter halva stektiden.

    Köttet är färdigt när det har en innertemperatur på 75ºC.

  • 9 december 2007

    Juliga revbenspjäll
    Det här behöver du till 4-6 portioner:
    Ca 1,2 kg knäckta revben
    1 dl soja
    1 msk honung
    1 tsk malen kanel
    2 msk färsk riven ingefära
    1 tsk kryddpeppar
    0,5 dl matolja
    0,5 dl vatten
    1 tsk salt
    Så här gör du.
    Blanda alla ingredienser till marinaden och marinera revbenen över natten, eller i minst 6 timmar. Bryn revbenen gyllenbruna i en stekgryta på spisen. Slå sedan på marinaden och efterstek i 125 graders ugnsvärme i ca 75 min, eller tills köttet lossnar från benen. Ös med marinaden under stekningen. Servera revbenen varma eller kalla.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.