Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barnens julbord

  • ZandraZ 19 oktober 2009

    Jag skulle gärna vilja ha lite förslag på har man kan göra ett julbord lite mer barnvänligt.

  • for-joi 19 oktober 2009

    Det som är bra med julbord är väl att det innehåller så många olika små rätter. Det finns oftast något för vem som helst. Som barn levde jag på skinka och mammas sillsallad. Kan inte vara utan den senare. :D barn vill som regel inte ha en massa saker ihopjoxade. De vill kunna se vad det innehåller. Om man tänker på det blir det lättare att hitta barnvänliga rätter. Lycka till! (Y)

  • boz1965 19 oktober 2009

    Min absoluta favvo var mossans Ris à-la Malta med saftsås gjord på "hemkörd" hallonsaft. Blir fortfarande upphetsad av bara tanken på nåt så underbart gott. :p

  • malin757 20 oktober 2009

    När jag och syrran var yngre tvinga vi mamma att laga hemgjorda köttbullar, prinskorv, potatisgratäng och ris á la malta.
    Vet inte vilken ålder du menar men oftast går det hem om man har "barn-grönsaker" i stället för rödkål och grönkål eller allt annat man har, t.ex. gurka och tomat m.m.

    Höjdpunkten på hela julen var när vi åkte upp till farmor och farfar och farmor alltid hade gjort flottyrringar, fruktkaka och typ "rån" (sånt man bland annat har glass i)

  • jimboz 20 oktober 2009

    Jag är lite av ett barn själv när det gäller Julbord. Jag äter inte en massa konstiga saker...
    Detta gillar jag och mina barn:
    Skinka
    Prinskorv
    Salami
    Köttbullar (hemrullade)
    Revbensspjäll
    Ägghalvor
    Tomtegröt
    Ris à-la Malta
    Detta och inget annat har attraherat mina kids och det verkar stå i sig, nu är dom tonåringar och äter inget annat än detta.

  • MosterNettan 20 oktober 2009

    Skrivet av jimboz den 20 okt 2009

    Jag är lite av ett barn själv när det gäller Julbord. Jag äter inte en massa konstiga saker...
    Detta gillar jag och mina barn:
    Skinka
    Prinskorv
    Salami
    Köttbullar (hemrullade)
    Revbensspjäll
    Ägghalvor
    Tomtegröt
    Ris à-la Malta
    Detta och inget annat har attraherat mina kids och det verkar stå i sig, nu är dom tonåringar och äter inget annat än detta.



    Ovanstående finns också på mitt julbord. Dessutom gör jag en typ av coleslaw med krossad ananas istf morötter, Den är jättegod till skinkan och är och har varit ett måste enligt min son, (han är 39 idag)
    En vanlig ugnsomelett med valfri stuvning, det gillar ungarna i vår familj.
    Men det är köttbullarna, prinskorven och potatisen som går åt först...

  • anluk 20 oktober 2009

    Har helt vanliga rätter på julbordet och inga särskilda barnrätter. Barnen äter ju köttbullar, janssons (pillar bort anjovisen gör de..), prinskorv, skinka, potatis och ägg.

  • lost_star 20 oktober 2009

    Vi brukar göra skinkfrestelse som uppskattas med än jansson, omelett med räkstuvning eller räkost på tub, eller bara att välja en favorit tub annars:D såg ett recept på tacoköttbullar- bara en påse kryddor i bullsmeten kanske något att prova!

  • festmaten 20 oktober 2009

    En liten undran........
    Varför är det så många vuxna idag, som fått för sig att barnen inte kan äta "vanlig" mat utan alltid skall ha speciella s.k barnrätter?????????

  • Glitterfia 20 oktober 2009

    Det kan jag också undra, barnen tar av sånt som de verkar tycka om eller så kan man som vuxen tala om vad det innehåller men be dem i alla fall prova lit. Barnen hittar alltid något dom tyckerom. sen behöver dom uppmuntran till att våga prova något nytt....men nu ser vi fram mot en underbar jul

  • Jonsku 24 november 2009

    köttbullar funkar nästan alltid :)

  • Eery 24 november 2009

    mamma brukar koka brunsås.... köttbullar och kokt potatis finns ju redan

    tycker att det borde få vara fest för barnen också, sjalvklart att dom ska smaka på maten men inte tvingas äta den om dom inte tycker om och vem äter av allt på julbordet?

  • pigelin 24 november 2009

    Skrivet av matboxen den 20 okt 2009

    En liten undran........
    Varför är det så många vuxna idag, som fått för sig att barnen inte kan äta "vanlig" mat utan alltid skall ha speciella s.k barnrätter?????????


    Jag håller helt med! Ända sedan jag var 3 år var sill min favorit rätt, men varje gång det var sill till midsommar, jul och påsk så fick jag köttbullar istället. Då blev jag besviken, men ingen räknade ju med att ett barn tycker om sill.

  • Erajscha 24 november 2009

    ägghalvorna brukar ju gå hem hos barn också... särskilt om man gör några utan jox på.

  • Sakate 24 november 2009

    Min mamma brukar göra Jansson med ett "staket" av tandpetare. På ena sidan finns det ansjovisbitar medan det på den andra sidan bara finns lite ansjovis spad för smakens skull. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.