Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Beräkna köttbullar till julbordet?

  • Jessica85 5 december 2008

    Ska ha julfest med klassen om någon vecka och jag fick uppdraget att göra köttbullar (eftersom jag vägrar att köpa färdiga (L)). Men då jag aldrig haft julbord innan har jag ingen koll på hur man ska beräkna portionerna. Någon med koll?

    Vi kommer vara runt 10 personer, förmodligen 5 tjejer och 5 killar (i ca 25-årsåldern... storätande grabbar med andra ord). Hur mycket köttfärs ska jag göra köttbullarna på?

    Tacksam för svar!

  • segerwitch 5 december 2008

    :DJag skulle nog säga, att ett kg till ett och ett halvt skulle räcka,man får ut ca 30 små köttbullar på varje halvkilo(Y)

  • Andersjons 5 december 2008

    Nja, det var nog lite i överkant, om jag förstått det hela rätt så blir det julbord, då brukar det inte gå åt mer än 5-6 köttbullar per person, ni ska väl äta annat också. Med den matematiken kan det räcka att göra köttbullar på ett kilo.

  • segerwitch 5 december 2008

    Skrivet av Andersjons den 5 dec 2008

    Nja, det var nog lite i överkant, om jag förstått det hela rätt så blir det julbord, då brukar det inte gå åt mer än 5-6 köttbullar per person, ni ska väl äta annat också. Med den matematiken kan det räcka att göra köttbullar på ett kilo.


    :pDu har rätt det var jag som hade bråttom, det är vad jag använder själv till julköttbullarna, men vi är betydligt fler:D

  • Jessica85 8 december 2008

    Tack för svaren! Fråga mor min under helgen och hon sa samma sak så det blir ett kilo köttfärs utdrygat med ströbröd och lök. Blir nog prima det. Ska passa på i veckan då det är extrapris på hemköps köttfärs (39kr/kg) :-D
    Hoppas klassen uppskattar hemgjorda köttbullar... de som vanligvis bara käkar mammascans ;-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.