Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gammeldags recept på julskinka, någon som har?

  • Boundin 17 november 2008

    letar efter ett recept som min farfar brukade göra förr på julskinka. Tyvärr har han gått bort och ingen har kvar receptet...
    Jag vet att han la in julskinkan vid lucia; salt och socker, och ställdes sen i en kall källare. Den blev mer som en "rökt" salt skinka och inte lika saftig som om man skulle köpa en färdig och bara griljera. Efter att den legat och lakats ur ett tag, tog man upp den ett dygn, och sedan kokade man och griljerade den antar jag... någon som känner igen denna vaga beskrivning:)?

  • hanstom 17 november 2008

    Till varje Kg kött: 80 gr salt, 10 gr socker, 2 gr salpeter.
    Gnid köttet med blandningen och lagg i välpassande kärl (ej aluminium).
    Vänd köttet varje dag första tiden.
    Saltet bildar tillsammans med köttsaften en lake, som är tillräcklig för saltning.
    Salpetern ger skinkan dess röda färg, kan uteslutas med gråare kött som resultat.
    Finns även lakesaltning, men din skrift tyder på den "torrare" versionen.
    Förvaras i kylskåpstemperatur.

  • hanstom 17 november 2008

    Lakesaltning:
    5 Liter vatten, 750 gr salt, 25 gr salpeter, 75 gr socker.
    Kokas 5 - 10 min,skummas, låt kallna. Skinkan nedsänkes under ytan efter 1 dygns
    torrsaltning. Laken kan användasmånga gånger om den sköts(inga händer i laken).
    Om skum bildas på ytan bör den kastas, dock ej skinkan däri.
    Var noga med salthalten, för mycket salt täpper till porerna i köttet och får köttet att skämmas inifrån.

  • Annettenn 17 november 2008

    Vad roligt med denna tråd, såna minnen av min morfar jag fick nu! (L)

  • Boundin 18 november 2008

    åh tack snälla! ska prova och se om jag får samma resultat som farfar:D!!

    Tror det är den första versionen, kör man sen den i ugnen och griljerar som en "vanlig" köpejulskinka?

  • hanstom 18 november 2008

    Det beror på skinkans tyngd o form om man behöver vattna ur den men i ditt fall med bara lite drygt 1 veckas insaltning kan du nog bara skölja av den och ugnsbaka + griljera,.tänker 3 kg skinka.
    Ofta får man ett grått centrumskikt efter tillagning som är osaltat. Men hellre det än den "kemiska"
    insprutningen av saltlaken i skinkorna i butik. Det svåra kan vara att få en färsk fin skinka men
    du vet kanske en bra leverantör. Lycka till!!! :)

  • Fiona 18 november 2008

    Ett litet tips om bra leverantör...helt apropå ingenting :)

    Om ni har en gymnasieskola med linjen Livsmedel kan man oftast köpa skinka som är utan en massa tillsatser där! Detsamma med korvar av olika slag, pastej och annat spännande man kanske vill ha till jul!
    Alltid värt ett försök att gå dit och prata med dem i alla fall. Brukar vara väldigt billigt oxå.

  • marjoh1 18 november 2008

    Bara tal om julskinka får en att längta!(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.